بررسی تاثیر وقف بر شکل گیری مدارس در ایران دوره اسلامی

نویسندگان
1 دانشیار معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر ‌ شهید رجایی تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد معماری،دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر ‌ شهید رجایی تهران، ایران
چکیده
ارتقا سطح آموزش و فرهنگ یکی از اهداف واقفان برای کسب رضایت خداوندی و بهبود وضعیت جوامع است این مهم با احداث و وقف مراکز آموزشی یا قرار دادن موقوفاتی برای تأمین مخارج ساختمانی و انسای آن ها و تداوم فعالیت مراکز آموزشی و فرهنگی امکان پذیر می شود. موقوفات در تأسیس و تداوم حیات نهادها و مراکز فرهنگی اقتصادی و اجتماعی تأثیرات فراوانی داشته و توانسته اند در دوره های مختلف تاریخ منشأ حرکت های موثری مانند تأسیس مدارس و تأسیس مراکز علمی و تحقیقی شود. طبیعی است مطالعه و پژوهش در این زمینه می تواند راهنمایی مناسبی برای گسترش فرهنگ وقف و سوق دادن امکانات جامعه به سوی فراهم آوردن بسترهای مناسب آموزشی، تحقیقی و نظایر آن باشد.

این پژوهش که در قالب تاریخی- توصیفی مطالعه شده است بیانگر آن است که وقف چه تاثیراتی بر برنامه آموزشی و کالبدی مدارس در گذشته داشته است. این پژوهش نشان می‌دهد مراکز آموزشی عمدتا در احداث و وقف مدارس علمیه و تامین منابع مالی برای مخارج ساختمانی و انسانی آنها به وجود آمده‌اند و در ایران دوره اسلامی، رونق موقوفات به شکوفایی فراوانی انجامید و بخش اعظم این موقوفات درآمد سرشار داشتند و همین امر سبب شکوفایی ساختار آموزشی و علمی دینی آن عصر گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Khosravi M , Bemanian M, Seifian M. The rule seeks identity in shaping patterns of Islamic architecture. NAGHSH-E-JAHAN. (19 :(3(; (2012.
Bemanian M, A Survey on the Role of pious Foundations in Forming the Urban Spaces with Particular Reference to the Foundations of Isfahan Province. MODIRIYAT-E-SHAHRI. (60 :(21( ;(1999.
Alkabisi M, Sentences endowment in Islamic law: jurisprudence – Legal- Judicial. Translator: Sadeghigolda A. Publications Office Pilgrimage. (31 :(2( ;(1985.
Shahabi S, Foundations and endowments influence in shaping urban spaces theoretical framework. Geographical Research. (140 :(72( ;(2010.
Ghadiri B, Rehabilitation devoted to culture, aimed at facilitating the lives of Complex Biological. soffeh Journal. Beheshti University. (36 ;(2000.
Ghanymeh A, Translator: Kasaii N, History major Islamic universities. yazdan publications. (111 :(1( ;(1985.
Saboki T, Classes Alkbry Alshafyh. Husayni-ah. (30 :(3( ;(1945.
Kermani, Afazal-al-dinabuhamed, Afzal date. the efforts doctor Mehdi Bayani,. Tehran University. (41 ,(2( ;(1947.
Blair S, Bloom J, Islamic Art and Architecture (2). Translator: Azhand Y, Study and drafted Books Humanities (samt). (50 :(3( ;(2007.
Alemzadh H, Riahi A, Training Nizamiyya in Baghdad and Rabe-Rashidi. jurisprudence, theology and the history of civilization. (37 :(19( ;(2009.
Wilbur D, Islamic architecture in the Ilkhans’s period. Translator: Fryar A. Scientific and Cultural Publications. [62 :[3) ;[1986.
Samieazar A, History of developments in Iran from ancient times to the establishment of polytechnic schools. Agah Publication. (75 :(2( ;(1997.
Sepenta A, History of endowment in Isfahan. General administration publication of Isfahan Endowments. (11;(1985.
Chardin J, Itinerary. Translator: Abbasi A, kabir A. (23 :(2( ;(1970.
Kampfer E, Itinerary of Kampfer. Translator: Jahandari K. (11 :(3( ;(1984.
Nokhostin M, History of Islamic origins of Education of West. translator: Zahiri A, Astan Quds Razavi. (56 :(2( ;(1988.
Ghasemi P, New schools in the Qajar period. sponsors and leaders. center of academic publishing. printing. (14:(1( ;(1998.
Mostofi A, Description of my life (social and administrative history of the Qajar period). Zavar publishing. (66 :(4( ;(1998.
Hashemian A, cultural developments in Iran in the Qajar period and school, academy. institute of geography and cartography cloud printing. (32 ;(2000.
Shahhosseini P, Dedicated to education from the perspective of cultural geography. Journal of Geography. (18 :(18( ;(2010.
Omydyany S, Rabe-Rashidi, a large complex dedicated to scientific, educational. Tabriz (8th century AH / 13th century), in devoting, Eternal Legacy, Year VII. (62-57 :(3( ;(2008.
Oskoee A, Keynejad M, Noghrehkar A, Design assumptions and city Rabe- Rashidi. Soffeh magazine. (58 :(50( ;(2008.
Endowments Department, The endowment letter of Kasehgaran school, Document No. 173.
Sheikh-al-hokamii E, Fetches an endowment letter: The endowment letter School Salehiye District (Kazerun). Eternal Legacy Endowment. (50 :(2( ;(1993.
Daneshpazhuh M, The endowment letter Rabe Rashidi, literature and language. Yaghma, June. (178 :(285( ;(1972.
Bakhshiostad M, Badkubeh A, Bayat A, The hadith and the impact of the intellectual currents of the Safavid era education in schools. Journal - Research Shia Studies, Year I. (93 :(40( ;(2012.
Javery M, Introduction and implementation of school Shafiyeh the The endowment letter its current status, Proceedings of the Second International Congress of Iranian Architectural History; Bam, the efforts of Ayatollah Baqer Shirazi Cultural Heritage Organization. Tehran. (4 :(2( ;(1999.
Hajebi B, Effects of school endowment sustainability of Safavi period. Journal Art University. (22 ;(2011.