دوره 7، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار ، دانشکده معماری و مهندسی ایسم شهری ، دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ، تهران
چکیده:   (10439 مشاهده)
شرایط فیزیکی محیط بسیار بر کارایی و اثر بخشی یادگیری فردی و گروهی تأثیر می گذارد. از طرف دیگر ، شناخت نیازهای جسمی و روحی دانش آموزان بر اساس دستاوردهای علوم انسانی و آموزشی به منظور متناسب بودن با فضاهای آموزشی و هماهنگی معماری فضا با نیازهای آنها ، امری مهم است. بنابراین ، تکیه بر مفاهیم آیات قرآن و احادیث فقهی مبنی بر ضرورت و اهمیت رضایت ملاک ، در هنگام جلب رضایت مردم و رضایت پروردگار است؛ در این تحقیق ، ما سعی می کنیم رضایت را به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت معماری مدرسه شناسایی کرده و در جهت بهبود و بهبود وضعیت گام برداریم. علاوه بر پرداختن به نیازهای اساسی ، ملاحظات کیفی نیز مورد توجه قرار می گیرد. تحقیق حاضر ، از نظر هدف ، شامل تحقیقات اساسی است و از نظر ماهیت ، تحقیقات کمی - کیفی است. از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده و از اطلاعاتی که به عنوان ترکیبی از روشهای کمی و کیفی جمع آوری شده است ، استفاده شده و روابط بین متغیرها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این مطالعه دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران هستند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. به منظور سنجش دیدگاه های افراد ، جدول هدف و محتوا براساس مطالعات و مصاحبه های انجام شده با صاحب نظران حوزه های آموزشی تهیه شده است. دستاوردها نشان می دهد که پنج عامل موثر بر رضایت: ۱) انعطاف پذیری و ابعاد فضایی ، ۲) قابلیت خواندن و دسترسی ، ۳) زیبایی فضا (زیبایی شناسی) ، ۴) آسایش محیطی و ۵) قلمرو و مشارکت مردم استخراج شده است. بنابراین آنچه به دست آمده این است که به منظور رضایت بخشیدن به مردم
متن کامل [PDF 1011 kb]   (4602 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله ی فنی | موضوع مقاله: معماری کارا
دریافت: 1396/8/5 | پذیرش: 1396/10/10 | انتشار: 1396/12/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.