دوره 1، شماره 1 - ( 1390 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 34-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه آموزشی معماری، دانشکد ه هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،استان تهران، شهر تهران
2- دانشیارگروه آموزشی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،استان تهران، شهر تهران
3- کارشناس ارشد معماری، گروه آموزشی معماری، دانشکد ه هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،استان تهران، شهر تهران
چکیده:   (30088 مشاهده)
توجه به بستر معماری و داده های طرح از ابزار مولد اولیه معماران در فرایند طراحی هستند و رویکرد اصلی طراحی را تعریف می کنند؛ این رویکرد، به تجلی گسترده گزینه های طراحی منجر شده است و در نهایت ارزیابی موفق تر از راه حل ها و طراحی های کامل تری را به دنبال دارد. در حال حاضر، بی توجهی به بستر در بسیاری از طراحی ها در آموزش معماری در دانشگاه های امروز رایج است. این مقاله به مطالعه تأثیر توجه به بستر و زمینه طرح در طرح های معماری پرداخته است، به این ترتیب که تحقیق های دانشجویی چهار طرح معماری- معماری ۲ الی ۵- در دو نیمسال تحصیلی 1388  1389 در دانشگاه سوره مطالعه شده اند؛ با استخراج معیارهایی از اصول طراحی معماری در جامعه آماری شاهد و آزمون، آزمایش شده است. وجه تمایز دو گروه طراحی در مدلی ساخته شده از بستر طرح بود که در اختیار گروه آزمون به منظور مطابقت طرح با زمینه قرار گرفت و در نهایت ارزشیابی طرح های دو گروه بر اساس میانگین نمراتی بود که آنان طی ۹ آزمون -که ۹ معیار طراحی بودند- کسب کردند. ارزشیابی نهایی طراحی های دو گروه نشان داد که جامعه آزمون با توجه به میانگین بالاتر نمراتشان، طرح های موفق تری را در هر چهار موضوع طراحی نسبت به گروه شاهد ارائه کردند.
متن کامل [PDF 5476 kb]   (49457 دریافت)    

دریافت: 1390/9/2 | پذیرش: 1390/11/26 | انتشار: 1390/12/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.