fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
3
2
online
1
fulltext
fa
تبیین شاخصهای عملکردی در طراحی فضاهای بیرونی محیط های آموزشی با رویکرد توسعه مدارس اجتماعی
Functional Indices in Exterior Spaces of Educational Environments with Approach of Developing social schools
یکی از مهمترین موضوعاتی که اساس آموزش در دهههای اخیر را تحت تأثیر قرار داده، تحقق اهداف فراگیر یادگیری بوده است. در این راستا تأکید بیشتر بر یاد گیری و نه تدریس، تشویق استقلال و ابتکار دانشآموزان، نگاه کردن به یادگیری به عنوان یک فرآیند، توجه به اینکه دانشآموزان چطور یاد میگیرند، تشویق بچهها به برقراری ارتباط با دیگران و آموزگاران خود و تأکید بر زمینهای که یادگیری در آن اتفاق میافتد، مدنظر قرار گرفته است. توجه به نقش فعال فراگیران، بر اساس تئوری هوش های چندگانه هوارد گاردنر قابل تعمیم به سایر جنبه های مؤثر بر یادگیری خواهد بود. طرح این فرضیه که فراگیران فعال در محیط های فعال می توانند به شکل خوداتکا فرایند یادگیری را تجربه کنند، منجر به تبیین اهداف توسعه محیط های یادگیری شده است. یکی از راههای نیل به این هدف، طراحی مدارس اجتماعی در قالب برنامههای آموزشی و زمینه فضایی وکالبدی متناسب با این برنامه آموزشی است. در این جستار با معرفی اجمالی مدارس اجتماعی و شناخت حوزههای فضایی در محیطهای یادگیری، به ارائه شاخصههای عملکردی متناسب با مدارس اجتماعی پرداخته میشود. به این منظور، از روش تحقیق موردی و زمینهای استفاده گردیده و جمعآوری اطلاعات از طریق کتابخانهای و بررسی موردی صورت گرفته است. نتیجه این بررسی ارائه شاخصههای فضاهای بیرونی و نحوه تأثیر هر یک از این شاخصهها در فرآیند پرورش مهارتها و هوشهای مرتبط با محیط های بیرونی است.
One of the most important issues that have affected the basis of education during the last decades has been the realization of comprehensive objects of learning. In this way, emphasis has been mostly on instruction and not teaching, encouraging students to be independent and creative, regarding learning as a process, paying attention to how students learn, encouraging students to communicate with their teacher and others, and on the ground in which learning takes place. One way to reach such objects is to develop social schools in the framework of educational plans and a spatial background and frame proportional to those educational plans. In this study, we have tried to introduce functional indices proportional to community schools by a brief description of social schools and identification of spatial areas in learning environments. For this purpose, case and background research has been used and data have been gathered by referring to library and using case study. The result of this study is indicating the indices of exterior spaces and the manner in which each of these indices influences the process of fostering the skills and intellects relating to exterior environments. In addition to having multiple intelligences, each person possesses different talent or learning styles. While all human beings possess all of these intelligences in varying amounts, each person has a different intellectual composition. These learning styles can work independently or together. The learning environments that emerged in the twentieth century generally valued passive learning activities. Children who show talent in the active intelligences are not receiving the same positive reinforcement to encourage them to develop their learning styles. The theory of multiple intelligences can therefore help transform the way schools operate. The challenge is to create educational programs that give children the opportunity to learn in the ways that harmonize with their unique minds. In creating a learning environment that encourages the development of these multiple intelligences, teachers do not need to present their lessons and students do not need to learn the subject in nine different ways. Rather, this theory encourages teachers to develop their curriculum and present lessons in a variety of ways so that students will acquire knowledge and master skills in way that are appropriate for them.
Functional Indices - Design - Exterior Spaces - social schools
شاخص های عملکردی,طراحی,فضاهای بیرونی,مدارس اجتماعی
7
12
http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-1000-5175&slc_lang=fa&sid=2
2013/09/4
1392/6/13
2013/12/3
1392/9/12
hamidreza
shayan
حمیدرضا
شایان
00319475328460054319
00319475328460054319
Yes
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول
مرضیه
خرمیفرد
00319475328460054318
00319475328460054318
No
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک
fa
بررسی تطبیقی کاربرد نماد و نشانه در آثار معماری دوره های صفوی و معاصر ایران
A comparative study of the application of symbol in Safavi and Iranian contemporary architecture
گرایش به کاربرد نماد ، نشانه و رمز همواره با نوع بشر همراه بوده است. دیرپا ترین آنها را در آثار انسانهای نخستین که به دلایل تکنیکی بیشتر در قالب نقاشیهای دیواری است دیدهایم و در جامعهی امروزی دیگر کمتر بستری را میتوان یافت که در آن نشانی از نمادها و نشانه ها نباشد زیرا که نماد و نشانه برای بروز و ظهور، بستری جز ذهن خلاق خالق خود نمی طلبد، . اما نشانه نیز به عنوان یکی از اقسام رابطه، برای برقراری ارتباط نیازمند جامعهای پویا ست که طرف دوم این ارتباطاند. میزان کاربرد نماد و نشانه در جایگاههای مختلف و گستردگی و تنوع اقسام آن از جمله مواردی است که همواره بر پیچیدگی کشف معنای حقیقی آن افزوده است. و این شناخت نادرست همواره تگنای این ارتباط بوده است. مقاله در پاسخ به دو سوال نماد و نشانه چیست و جایگاه کاربرد آنها در معماری کجا ست؟و تفاوت کاربرد نماد و نشانه در دوره های صفوی و معاصر در چیست؟سعی بر آن دارد تا با اشاره به انواع نشانه و ارائهی دسته بندی از جایگاههای کاربرد نماد و نشانه در آثار معماری، به بررسی تطبیقی آثار دو دورهی معماری ایران بپردازد. در این راستا با استفاده از ترکیب روشهای تحقیق استدلال منطقی و تفسیری- تاریخی به بحث پیرامون انواع نشانه، جایگاههای کاربرد آن در معماری و تحقیق در نمونههای موردی پرداخته شده است. در انتها با مقایسهی دو دورهی صفوی و معاصر به بررسی تفاوتها و شباهتها و روند کاربرد نماد و نشانه در بستر معماری خواهیم پرداخت.
Abstract: A comparative study of the application of symbol in Safavi and Iranian contemporary architecture The human kind was always accompanied by some tendency to use symbols, signs and codes. We’ve seen the most ancient of them in works of the primary human which are mostly in the form of graffiti due to technical reasons and in modern society there are few foundations which can be found with no trace of symbols and signs, since symbols and signs don’t require any other foundation than innovative mind of their creator. However, signs, as a kind of communication, need a dynamic society which is the other side of this communication, to communicate. The amount of applying these symbols and signs in different places and their vastness and variety are of the instances which always increase complication of discovering their true meaning. This mistaken recognition was always the challenge to this communication. In response to two questions of _ what are signs and symbols and where is the place for applying them in architecture? And what is the difference between using symbols and signs in Safavi and contemporary periods? _ this essay attempts to do a comparative study on the works of these two architectural periods of Iran by pointing out kinds of signs and presenting a classification of places in works of architecture where symbols and signs were applied. Therefore, a discussion about different kinds of signs, where they are applied in architecture and a case study were embarked on by using a combination of different studying methods of interpretive-historical and logical reasoning. In the end we study the differences and similarities and application process of symbols and signs in area of architecture. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * * * * * * * * * * * * * *
Symbol,semiotics,Architecture,architecture of Safavi period,architecture of contemporary period
نشانه,نماد,نشانه شناسی معماری,معماری دورهی صفوی,معماری دورهی معاصر
13
21
http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-1000-7894&slc_lang=fa&sid=2
2013/09/42013/10/10
1392/7/18
2013/12/32013/09/23
1392/7/1
محمدرضا
بمانیان
00319475328460055922
00319475328460055922
No
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
seyed ali
derazgisoo
سیدعلی
درازگیسو
00319475328460055921
00319475328460055921
Yes
دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس
----
پایا
سالم
00319475328460055920
00319475328460055920
No
----
fa
بررسی امکان استفاده از روش های ارزیابی پس از بهره برداری در سنجش فضا های درمانی در جامعه ایران
Deliberation of utilization of Post Occupancy Evaluation Methods assessment of Health Care Facilities in Iran’s Society for
پژوهش حاضر با به آزمون گزاردن یکی از روش های معتبر در ارزیابی فضای مصنوع که به نام ارزیابی پس از بهره برداری و یا ارزیابی پس از اسکان (POE ) در ادبیات معماری شناخته می شوند به ارزیابی نمونه ای از فضا های درمانی در شهر رشت پرداخته است . نتایج حاصل شده از ابزار های POE با ابزار هایی که در خود این روش ها وجود دارند و برای کنترل یافته های اولیه به کار می روند مرور شدند. به دلیل وجود واریانس بالا در نتایج حاصله از ابزار های اصلی در ارزیابی فضا و ابزار های کنترلی ِابزار های اولیه و پس از تحلیل نتایج حاصله از استفاده از ابزار های اصلی POE و برگزار کردن جلسات مصاحبه مولفه های جامعه شناختی که بر استفاده از این روش ها در جامعه ی ایران موثر بودند شناسایی و استخراج شدند. این مولفه ها در مقیاس جامعه شناسی کلان مربوط به چهار مفهوم بی تفاوتی ، بی توجهی و بی هنجاری وترس بودند که منجر به عدم مشارکت سازنده در ارزیابی می شدند. در مقیاس خرد و عملیاتی مفاهیمی مانند جایگاه اجتماعی (شامل جایگاه شغلی،میزان در آمد، احساس امنیت شغلی و…) سطح سواد ، عدم صداقت و دروغ گویی، و عدم تمایل به مشارکت در پژوهش به صورت مکتوب، زمان گذرانده شده در فضا، فشار هم گروه ها و باور و ارزش در مصاحبه ها به عنوان مفاهیمی که بر این یافته ها موثرند شناسایی شدند.
Test of a sample approach of post occupancy evaluation (POE) methods for assessing health care spaces in Rasht (the capital of Guilan province, Iran) carried out through this study. The primary results of questionnaires compared to outcomes of controlling tools of the very same POE protocol, results of the following conducted interviews and qualitative analysis of variances in gathered data emerged Some social concept and factors assumed to be reasons of difference between findings of parallel ways; apparently influencing the assessment of built environment. On a macro scale of sociology these concepts were Apathy, Ignorance, Normlessness and Fear where on an operational scale the study addresses social concepts like Social situation, Active participation, Illiteracy , Lying, Reluctance to written participation, Lack of Inter-subjectivity , Peer pressure as well as more specific details like Time spent in space , Zoning and Who knows what. The applied POE (referring its validity to data gathering from real users of space) was an approach claiming to be an international tool for architecture evaluation free of cultural context might be used at. The test result indicates that previously mentioned social factors in Iran highly influence the findings and provide uncertain and invalid data if not considered in POE studies. The applied POE (referring its validity to data gathering from real users of space) was an approach claiming to be an international tool for architecture evaluation free of cultural context might be used at. The test result indicates that previously mentioned social factors in Iran highly influence the findings and provide uncertain and invalid data if not considered in POE studies. The applied POE (referring its validity to data gathering from real users of space) was an approach claiming to be an international tool for architecture evaluation free of cultural context might be used at. The test result indicates that previously mentioned social factors in Iran highly influence the findings and provide uncertain and invalid data if not considered in POE studies. The applied POE (referring its validity to data gathering from real users of space) was an approach claiming to be an international tool for architecture evaluation free of cultural context might be used at. The test result indicates that previously mentioned social factors in Iran highly influence the findings and provide uncertain and invalid data if not considered in POE studies. The applied POE (referring its validity to data gathering from real users of space) was an approach claiming to be an international tool for architecture evaluation free of cultural context might be used at. The test result indicates that previously mentioned social factors in Iran highly influence the findings and provide uncertain and invalid data if not considered in POE studies.
Architecture Evaluation,Systematic Evaluation,Evaluation validity,Post occupancy evaluation,Architecture assessment in Iran
ارزیابی معماری,ارزیابی روشمند,سنجش اعتبار,POE (ارزیابی پس از بهره برداری)
23
33
http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-1000-1343&slc_lang=fa&sid=2
2013/09/42013/10/102013/10/6
1392/7/14
2013/12/32013/09/232013/09/23
1392/7/1
sajjad
Akbari Balderlou
head of design deputy-Abad consulting engineers
سجاد
اکبری بالدرلو
00319475328460056419
00319475328460056419
Yes
معاون طراحی-مهندسین مشاور آباد
fa
تبیین الگوی انرژی دوستی در ساختمان ها بر اساس رفتار حرارتی انواع بام ها
Stablishment of Optimum Designing Pattern in Buildings Roof Shape Based on Energy Loss
برای کاهش هر چه بیشتر نیاز انرژی، در ساختمانها ، علاوه بر لزوم در نظر گرفتن عایقهای حرارتی با ضخامت کافی، بهرهگیری از راهکارهای مناسب به منظور کاهش مصرف انرژی، میتواند تأثیری تعیینکننده بر روی بیلان انرژی ساختمان داشته باشد. بام ساختمان، به عنوان بدنه¬ای از بنا است که همواره در تمام طول شبانه روز مستقیماً از عوامل جوی تأثیر می-پذیرد، علاوه بر این، اتلاف حرارتی سقف به علت مساحت قابل توجه آن و رقم کلان مجموع اتلاف حرارتی پوشش های سقفی در مقیاس شهری، این عنصر ساختمانی را از نظر اتلاف حرارتی حائز اهمیت نموده است. پژوهش¬ها نشان می¬دهد که مطالعات زیادی در ارتباط با جزئیات طراحی جداره¬ها و پوسته¬های ساختمانی به منظور دستیابی به کارایی بیشتر صورت گرفته است ولی در زمینه طراحی فرم و عملکرد حرارتی مطلوب، تحقیقات متمرکز چندانی صورت نگرفته است. پژوهش حاضر در واقع گزارشی توصیفی از چارچوب¬ها و راهبردهای اولیه است که با هدف شناخت و تحلیل انواع بام بر مبنای مدل¬سازی کامپیوتری در نرم افزار انرژی پلاس، صورت می گیرد. شبیه¬سازی¬های صورت گرفته در شهر اصفهان و با تکیه بر کمترین میزان اتلاف انرژی، برای رسیدن به فرم مطلوب بام در اقلیم گرم و خشک انجام می شود. مدل¬های بررسی شده شامل بام تخت، گنبدی و شیبدار است. نتایج حاکی از آن است که مناسب¬ترین بام دربین این مدل¬ها از نظر عملکرد حرارتی، بام شیبدار 30-60 است که بخش عمده¬ای از مساحت آن رو به جنوب قرار دارد. این در حالی است که بام گنبدی نامناسب¬ترین عملکرد حرارتی را دارد.
Presently, energy suppliment is considered as a pivotal economic and political characteristic in government; so that, an increasing trend in energy price appears in countries namely Iran due to energy resources limitation and increasing costs in extraction and exploitation. Therefore, parallel to efforts made to tackle the energy upgrading costs and lackness, improving energy efficiency and conservation in buildings are considered as main solutions to address the problem. Addition to applying thermal insulation in buildings, it is extremely significant to emplement energy-efficient strategies and approaches to decrease energy transfer rate in construction sector. Undoubtedly, following approaches positively influence buildings energy balance over a year. Directly influenced by climatic condition, building elements specifically, roofs, play an important role in heat transfer rate in a structure There are thermal exchange between roof and ambient temperature including: 1) Heating ignorence 2) Heating absorption 3) and finally solar reflectance). Furthermore, roof coverings compose a large area of buildings envelope; accordingly, it has a major impact on energy consumption and thermal comfort even considering construction roofs area in urban scale. Regarding to previous research experiences, there is a large scope of data on buildings envelope details to level down energy consumption; however, less studies are devoted to building elements shape to formally analyze energy consuming. The following paper develops the studies on roofs shape thermal behavior based on building heating load; while it uses a computerized simulation methodology as an alternative to field-based research. The simulation weather date is based on Isfahan city, in Iran. Modeled and analysed four roof covering types (flat roof, domed roof, pitched roof (30°-60°), pitched roof 45°), the final result shows that however the flat shape roof appears in an appropriate thermal performance, (30°-60°) pitched covering (mostly faced to the south in terms of surface) is regarded as the most energy-effecient form in Isfahan hot and dry climate area while domed shape roof appears in mostly inefficient sample to apply as covering in the area owing to most surface area. Moreover, the graphs show that applying thermal insulation as a layer in different roof shapes, remarkably decreases heating load over a montly simulation.
Contemporary Architecture,Building Envelope,Roof Shape,Thermal Comfort,Computational Energy,Building Form,High-performance Architecture,Sustainability
معماری معاصر,پوسته ساختمان,سقف,آسایش حرارتی,فرم ساختمان,انرژی رایانشی,معماری سرآمد,پایداری
35
42
http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-17265-1&slc_lang=fa&sid=2
2013/09/42013/10/102013/10/62013/04/26
1392/2/6
2013/12/32013/09/232013/09/232013/09/23
1392/7/1
Mohammadjavad
Mahdavinejad
Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمدجواد
مهدوی نژاد
mahdavinejad@modares.ac.ir
003194753284600241004
0000000264546518
Yes
گروه معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
تحقق اهداف توسعه پایدار رود دره های شهری بر مبنای ارزیابی اکولوژیکی (نمونه موردی: رود دره دارآباد تهران)
Sustainable development of urban River Valley based on ecological assessment
(Case study: Darabad River Valley ,Tehran)
پارکها و فضاهای سبز شهر، بخشی از ساختار شهری میباشند که طراحی آن میبایست در راستای ضروریات زندگی شهری و پاسخگویی به نیاز شهروندان قرار گیرد. نیازهای شهروندان دارای ابعاد گستردهای است که جنبههای متعددی از جمله زیستمحیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی را در بر میگیرد. در راستای پاسخگویی پایدار به این نیازها، میبایست از تمامی پتانسیلهای موجود در شهر و طبیعت موجود در آن بهره جست. یکی از مهمترین فضاهای طبیعی که همواره توجه مسئولین و برنامهریزان برای بهوجود آوردن فضاهای سبز شهری را به خود جلب کرده است، رودخانه و رود درههای شهری میباشد. ساماندهی و احیای این رودها عمدتا با اهداف توسعه فضای تفرجگاهی صورت میگیرد و شرایط اکولوژیکی مناسب و پایداری زیستمحیطی آنها از اهمیت برخوردار است. از آنجا که فضاهای سبز و رودخانهها در محیط های شهری از جمله عوامل با اهمیت معماری منظر و حیات انسان به شمار می رود، لذا بایستی نیاز انسان به این فضاها را به عنوان یکی از مهمترین عوامل اکوسیستم، در چارچوب توسعه و حفظ و نگهداری آنها در نظر داشت. بدین منظور، تحقیق حاضر به بررسی اصول و معیارها ارزیابی اکولوژیک رودـدرههای شهری با توجه به ارکان مطرح شده در طراحی پایدار منظر میپردازد. در این پژوهش از روش تحقیق نمونه موردی با استفاده از راهکارهای ترکیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشاندهنده آن است که، عناصر منظر موجود در رودـدره دارآباد را میتوان به چهار دسته اصلی ا- سطوح آبی 2- شکل زمین 3- پوشش گیاهی و 4- عناصر انسانساز (مصنوع) تقسیم نمود که اولین اولویت در احیای منظر اکولوژیکی پایدار این رودـدره به حفظ و احیای رودخانه و پوشش گیاهی موجود در بستر دره و باغهای کناری آن، مربوط میشود.
Abstract Urban parks and green spaces as a part of the urban structure must be design according to the necessities of urban life and fulfillment of the citizens requirements. The citizens requirements include wide variety environmental, social, cultural, economical and physical aspects. All cities potential spaces and their natural values must be consider to sustainable fulfillment of the citizens requirements. One of the most important natural values in cities are rivers and their surrounded valley that always very interested for Authorities and urban planners to convert to urban green space.. Rehabilitate and planning of these rivers and rivers valleys is mainly done base on recreational development and sustainable development objectives. Therefore their suitable ecological conditionse is very important. Base on above consideration, the principle criteriaes for urban river valleys ecological evaluation base on sustainable landscape design, wereinvestigated. In this project, case research method by use of compound solution has been used. Results of this research reveals that landscape elements in Darabad river valley could be divided in four categories including 1-watery surfaces 2-topography 3-vegetation cover 4-artificial elements and the first priority in permanent ecological landscape restoring of this river valley is connected to preservation and restoring of the river and vegetation cover in the river floor and side gardens. Keywords: sustainable development, river valleys, urban environment, park
sustainable development,river valleys,urban environment,park
کلید واژه: توسعه پایدار,رود درههای شهری,محیط زیست,پارک
51
61
http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-1000-2791&slc_lang=fa&sid=2
2013/09/42013/10/102013/10/62013/04/262013/08/24
1392/6/2
2013/12/32013/09/232013/09/232013/09/232013/09/23
1392/7/1
mohammadali
alinasab
محمد علی
عالی نسب
00319475328460056446
00319475328460056446
No
دانشجو دانشگاه تربیت مدرس
kianosh
suzanchi
کیانوش
سوزنچی
00319475328460056915
00319475328460056915
Yes
هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
fa
رویکرد معماری جمعی در طراحی مجموعه های مسکونی؛ تحلیل و بررسی روش های مشارکت جمعی در معماری مسکن دوران معاصر
Community Architecture Approach in Cluster Housing Design; Assessing Methods of Participation in Contemporary Housing Design
استفاده از رویکرد "معماری جمعی" و یا روش های مشارکتی معنادار همواره مورد بحث بوده و نکات مثبت و منفی آن موافقان و مخالفان خود را به همراه داشته است. تجارب عملی استفاده از روشهای مشارکتی نشان می دهد، مسکن (مجموعه های مسکونی) بستر مناسبی برای استفاده از روشهای مشارکتی در معماری هستند تا از طریق فهم و درک صحیح الگوهای رفتاری ساکنان بتوان به ارتقاء کیفیت محیط مصنوع و در نهایت بالا بردن میزان احساس جمعی و توسعه افراد بهره جست. در قرن بیستم توجه به استفاده از روشهای مشارکتی که بتواند محیطی پاسخگو را بوجود آورد در سه دوره قابل بازشناسی است: دوره اول در فاصله پس از جنگ های جهانی تا جنبش های مدنی 1969 صورت می گیرد که در این دوران بیشتر روش تجربی مشارکتی قابل مشاهده است ، دوره دوم در فاصله سالهای 1970 تا 1985 است که مباحث نظری مشارکتی در عمل و توسط معماران برجسته مورد استفاده قرار می گیرد و دوره سوم بعد از 1985 به تعیین و تفکیک نقش معمار و کاربر و دیگر افراد دخیل در فرآیند طراحی مشارکتی می پردازد و تاکید آن بر الگوهای رفتاری و درک آن می باشد. در نهایت استفاده از روشهای صحیح مشارکتی در معماری می تواند نتایج موثری در راستای اعتلای زندگی ساکنان به همراه داشته باشد در حالیکه اگر از روشهای صحیح و در مکان مناسب به کار گرفته نشود می تواند نتایج معکوس داشته باشد.
Usage of community architecture approach or different meaningful participation methods in architecture has been always a critical discussion among architects. There are many positive and negative points of this approach in architectural design especially after the World War II. Practical experience shows that the usage of participatory methods in housing design (cluster housing) is suitable to reach an environment according to human needs to improve sense of community and it emphasis on behavioral patterns of users. Assessing practical methods of participation in architecture shows a trend to use participation in housing design after 1960 (esp. Team X group). In the twentieth century the use of participatory methods that created responsible environmental for users can be recognized in three eras: 1. After world war II until civil rights movements of 1960 that some primary practice of participation can be seen. 2. 1970-1985: with theoretical discussion approach of architects and usage of theory in practice by some architects. 3. After 1985: definition of architect, user, client and other stakeholders in participatory design process and emphasis on behavioral patterns of user. Participatory approach in architecture of cluster housing has some benefits: • Development of architectural programming with community • Consider to concept of community in design process • A pattern language system to communicate with users • Architect is a facilitator not a target • Enhancing sense of community in user and architect • New tools and techniques of participation • User in all of design process So, participatory design process in cluster housing can effect on sense of belongings of neighbors and enhance sense of community of inhabitants.
Community Architecture,Participatory Design,House,Contemporary Architecture,Sustainability
معماری جمعی,معماری مشارکتی,کاربر,مسکن,معماری معاصر,پایداری
63
73
http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-1000-896&slc_lang=fa&sid=2
2013/09/42013/10/102013/10/62013/04/262013/08/242013/09/19
1392/6/28
2013/12/32013/09/232013/09/232013/09/232013/09/232013/09/23
1392/7/1
Hamed
Kamelnia
Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urbanism, Ferdowsi University Mashhad, Mashhad, Iran
حامد
کاملنیا
kamelnia@um.ac.ir
003194753284600238608
003194753284600238608
Yes
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران