A comparative study of the application of symbol in Safavi and Iranian contemporary architecture

Author
Abstract
Abstract: A comparative study of the application of symbol in Safavi and Iranian contemporary architecture The human kind was always accompanied by some tendency to use symbols, signs and codes. We’ve seen the most ancient of them in works of the primary human which are mostly in the form of graffiti due to technical reasons and in modern society there are few foundations which can be found with no trace of symbols and signs, since symbols and signs don’t require any other foundation than innovative mind of their creator. However, signs, as a kind of communication, need a dynamic society which is the other side of this communication, to communicate. The amount of applying these symbols and signs in different places and their vastness and variety are of the instances which always increase complication of discovering their true meaning. This mistaken recognition was always the challenge to this communication. In response to two questions of _ what are signs and symbols and where is the place for applying them in architecture? And what is the difference between using symbols and signs in Safavi and contemporary periods? _ this essay attempts to do a comparative study on the works of these two architectural periods of Iran by pointing out kinds of signs and presenting a classification of places in works of architecture where symbols and signs were applied. Therefore, a discussion about different kinds of signs, where they are applied in architecture and a case study were embarked on by using a combination of different studying methods of interpretive-historical and logical reasoning. In the end we study the differences and similarities and application process of symbols and signs in area of architecture. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * * * * * * * * * * * * * *

Keywords


● اردلان،نادر و بختیاری،لاله) 1380 (. حس وح د ت: س نت عرف ان ی در م ع ماری ای ران ی،ترجمه حمید شاهرخ، نوبت چاپ،اصفهان: نشر خاک.
● انصاری، مجتبی. نژاد ابراهیمی، احد) 1389 (. هندسه و تناسبات در معماری دوره ترکمانان قویونلو مسجد کبود )فیرزوه جهان اسلام(، کتاب ماه علوم و فنون ماه،
سال چهارم )پیاپی 129 (، 45 - 35
● بانی مسعود، امیر) 1390 (. معماری معاصر ایران )در تکاپوی سنت و مدرنیته(، چاپ چهارم، تهران: هنر معماری قرن
● برود بنت، جفری. طهوری، نیر ) 1379 (. راهنمایی ساده در باب نظریه ی نشان هها در معماری، فصلنامه ی ما، شماره ی 3و 4، ) 1(، 137 - 120 .
● پیرنیا، محمد کریم. معماریان، غلامحسین) 1387 (. معماری ایرانی، چاپ اول، تهران: سروش دانش.
● حقیقت بین، مهدی) 1387 (. نگاه ىبر ک تاب « هنر اسلامی، زبان و بیان » بررسی خصوصیات هنر اسلامی و نمادگرایی آن از دیدگاه بورکهارت، کتاب ماه
هنر، شماره ی 119 ، ) 5(، 37 - 30 .
● سجودی، فرزان ) 1384 (. کدام نشانه؟ کدام نشانه شناسی؟، فصل نامه ی خیال، شماره ی 13 ، ) 1(، - 126 137 .
● شاهچراغی، غزاله) 1389 (. پارادایم های پردیس درآمدی بر باز شناسی و بازآفرینی باغ ایرانی، چاپ اول، تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تهرانین.
● شاهین، شهناز ) 1383 (. بررسی نماد رنگ در تئاتر و ادبیات و در آیین ملت ها، هنرهای زیبا، شماره 18 ،صص 108 - 99 .
● صفوی، کورش ) 1381 (. درک نشانه، فصل نامه ی خیال، شماره ی 4، ) 4(، 59 - 48 .
● قیومی، مهرداد) 1384 (. رمز و بنا و آیین، فصل نامه ی خیال، شماره ی 13 ، ) 1(، 69 - 36 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد) 1383 (. حکمت معماری اسلامی جستجو در ژرف ساخته های معنوی معماری اسلامی ایران، هنرهای زیبا، شماره ی 19 ، ) 3(، 66 - 57 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد و محمد مشایخی ) 1389 (. بایسته های طراحی مسجد بر مبنای کارکردهای فرهنگی - اجتماعی، آرمانشهر، شماره 5، پاییز و زمستان
1389 ، صص 78 - 65 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد، محمدرضا بمانیان و ندا خاکسار ) 1389 (. هویت معماری، تبین معنای هویت در دوره های پیشامدرن، مدرن و فرامدرن، هویت شهر،
شماره پاییز و زمستان 1389 ، صص 122 - 113 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد ) 1381 (. هنر اسلامی، در چالش با مفاهیم معاصر و اف قهای جدید، هنرهای زیبا، شماره 12 ، صص 32 - 23 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد ) 1384 . آموزش نقد معماری؛ تقویت خلاقیت دانشجویان برای تحلیل همه جانبه آثار معماری، هنرهای زیبا، شماره 23 ، صص 76 - 69 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد و نوشین ناگهانی ) 1390 (. تجلی مفهوم حرکت در معماری معاصر ایران، مطالعات شهر ایرانی اسلامی، سال اول، شماره 3، صص 34 - 21 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد، محمدرضا بمانیان و معصومه مولایی ) 1390 (. فرآیند طراحی زمینه گرا - تجربه معماری 89 - 1388 ، نقش جهان، پاییز و زمستان 1390 ،
1 ) 1(، صص 34 - 21 .
● مهدوی نژاد، محمدجواد، مهدی حمزه نژاد و مهتاب کامیاب ) 1391 (. اصول طراحی و ساخت مصلی مبتنی بر فرهنگ اسلامی در معماری معاصر ایران، مطالعات
شهر ایرانی اسلامی، پاییز 1391 ، 3 ) 9(، صص 47 - 37 .
● نقی زاده، محمد) 1383 / آ(. کعبه تجلی و تفسیر زیبایی هستی. هنرهای زیبا، شماره 17 ، ) 1(، 18 - 5
● نقی زاده، محمد) 1383 / ب(. معنای نشانه ها: جان جلوه های هنری، فصل نامه ی خیال، شماره ی 12 ،) 4(، 31 - 4
● گروت، لیندا. وانگ، دیوید) 1384 (. روش های تحقیق در معماری، ترجمه علیرضا عینی فر، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
● طهوری، نیر) 1380 (. بررسی نشانه شناسانه ی آثار یک معمار معاصر ایرانی، فصل نامه ی ما، شماره ی 5، ) 2(، 143 - 128
● وزیرنیا، سیما ) 1381 (. جایگاه نماد در نظام اندیشه ی یونگ، فصل نامه ی خیال، شماره ی 4، ) 4(، 71 - 60
● سامی، علی) 1363 (. شیراز شهر جاویدان، نوبت چاپ، شیراز: نوید شیراز.
● حسینی فسائی، حسن ) 1382 (. فارسنامۀ ناصری. به تصحیح منصور رستگار فسائی، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
● سایت دانشنامه ی تاریخ معماری ایران شهر www