Nikzad A, Malek N, Ghaffari A. Evaluation of the Conditions of Variables Affecting Light Visual Comfort in the Educational Spaces of Polytechnic University of Shahrood. Naqshejahan 2020; 10 (3) :173-182
URL:
http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-42541-fa.html
نیکزاد امیرمحسن، ملک نیلوفر، غفاری عباس. ارزیابی شرایط متغیرهای موثر بر آسایش بصری نوری در فضاهای آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. 1399; 10 (3) :173-182
URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-42541-fa.html
1- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران ، amirmohsennikzad@gmail.com
2- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (4370 مشاهده)
اهداف: نور روز تاثیر زیادی بر کیفیت فضاهای داخلی و خصوصاً فضاهای آموزشی دارد. در فضاهای آموزشی آسایش بصری در کنار استفاده از نور روز از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزیابی آسایش بصری در کلاسهای درس است.
روشها: بهمنظور ارزیابی آسایش بصری دو شاخص روشنایی و خیرگی در ۹ کلاس درس از سه دانشکده در دانشگاه صنعتی شاهرود بررسی شد. سعی شد تا از هر جهت جغرافیایی حداقل یک نمونه مورد بررسی قرار گیرد. موارد در نرمافزار گرسهاپر و پلاگین هانیبی شبیهسازی و تحلیل شد.
یافتهها: ارزیابی شاخص روشنایی در واحد لوکس نشان داد که این شاخص فقط در کلاس ۲ از دانشکده مکانیک مطابق با استاندارد بوده و از نظر شاخص خیرگی نور روز نیز کلاس ۱ دانشکده فنی در ماه بهمن ساعات ۱۰ و ۱۴ در طیف آزاردهنده بوده است. در بقیه کلاسها خیرگی ناشی از نور انعکاسی و زاویه تابش نامناسب بوده است.
نتیجهگیری: نتایج بررسی و تحلیل یافتهها نشان داد در وضع موجود با تغییر در شرایط مکانی متغیرهایی مثل چیدمان صندلی و تابلو نسبت به موقعیت قرارگیری پنجرهها میتوان با کنترل سایهاندازی و بهرهبرداری بهتر برای تعدیل روشنایی تا حد زیادی کیفیت نورپردازی فضاهای داخلی را افزایش داد. همچنین مهمترین یافته تحقیق این است که طراحی معماری داخلی فضا برای ایجاد ارتباط چیدمان و سرچشمه نور و تابلو توسط افراد متخصص انجام نمیگیرد یا به افراد غیرصاحبنظر سپرده میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
معماری کارا دریافت: 1399/2/12 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/7/30