1- دکترای معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (10555 مشاهده)
تا امروز آنچه را که به عنوان نشانهشناسی معماری، میشناسیم زیرمجموعهای از نشانهشناسی هنر و در سایۀ مفاهیم آن، فاقد نمودی مستقل است. باتوجه به مفاهیم نظری معماری و همسویی با اندیشههای زبانشناختی و نشانهشناسی، نیاز به بازتولید و تدوین نشانهشناسی معماری مشهود است. بدین منظور ابتدا مفاهیم زبانشناسی و نظریات نشانهشناسان مورد بازشناسی قرارگرفته و سپس به مدلسازیشان پرداختیم. با این رویکرد معماری چون متنی فضایی مورد خوانش قرار گرفته که در پیکرۀ خود از لایههای متعددی تشکیل شدهاست. این لایهها به صورت سیستمی و فرآیندی با یکدیگر در ارتباط بوده و متن معماری را به وجود میآورند. اندیشههای مربوط به کارکرد، مسائل اقتصادی، زمان، مفاهیم زیباشناختی، مسائل اجتماعی-فرهنگی، مفاهیم هرمنوتیکی لایههای سیستمی و مفاهیم مربوط به آموزش، تجربیات، موضوعیت، کارفرما، دیدگاه معمار لایههای فرآیندی معماری را شکل میدهند. خوانش نشانهشناختی معماری، به دنبال بازتولید طرح بر اساس ارتباط بین این لایهها و بر اساس برداشت مخاطب است. در این مقاله پس از بررسی نظریات نشانه شناسان، مدل نشانه شناسی معماری، مبتنی بر مبانی نظری معماری و نظریات نشانه شناختی، مطرح شد. سپس مدل ارائه شده در خوانش سه بنای مسجد معاصر تهران(مسجد دانشگاه تهران، مسجد الغدیر میرداماد، مسجد دانشگاه تربیت مدرس) مورد آزمون قرار گرفت.
نوع مقاله:
مقاله ی تحلیلی |
موضوع مقاله:
معماری کارا دریافت: 1392/5/6 | پذیرش: 1393/5/9 | انتشار: 1393/7/1