نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۵-۱۳۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر رویکرد سبز در زمین های بازی بر دستاورد کودکان
چکیده فارسی مقاله اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویکرد سبز (آب، خاک و گیاه) زمین‌های بازی بر دستاوردهای کودکان بود. دستاوردهای حضور کودک در فضای طبیعی شامل ارتقای مهارت‌های پرورشی، ذهنی و شناختی، تسهیل‌کنندگی آموزش و قابلیت احیای ارتباط کودک و طبیعت است. در این بین تسهیل‌کنندگی آموزش و احیا ارتباط گسسته‌شده کودک و طبیعت به‌عنوان فاکتورهایی که تنها با قرارگیری کودک در محیطی با رویکرد سبز حاصل می‌شود، از دستاوردهای کودک انتخاب شده و چگونگی دستیابی کودک به این دو مهم مورد بررسی قرار گرفته است.
ابزار و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل روان‌شناسان و والدین کودکان 5 تا 12ساله در تهران بودند که اطلاعات آنها با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از روش‌های تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که رویکرد سبز در زمین بازی بر دستاوردهای کودکان تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین نتایج نشان دادند که میزان تاثیر زمین بازی طراحی‌شده بیشتر از زمین بازی بکر و طبیعی بر دستاوردهای کودکان است.
نتیجه‌گیری: علی‌رغم حضور بازی در تجربه تاریخی بشر و نقش آن در رشد کودک، همچنین آگاهی از تاثیر قرارگیری کودک در فضای بازی طبیعی، امروزه شاهد کاهش کیفیت فضاهای بازی و بی‌توجهی به رویکرد سبز در آن هستیم. براساس یافته‌های این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت استفاده از زمین بازی طراحی‌شده با رویکرد سبز تاثیر معنی‌داری بر دستاورد کودکان خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد سبز، کودک، طبیعت، آموزش

عنوان انگلیسی Investigation of the Impact of the Green Approach on Playgrounds on Children's Achievements
چکیده انگلیسی مقاله Aims: soil, plant in playgrounds on children's achievements. Achievements of the presence of the child in the natural environment include nature's ability to promote cultivating skills, enhance mental and cognitive skills, facilitate learning, and rehabilitation of the relationship between child and nature. Meanwhile, later two ones, as factors that are only achieved through the placement of a child in a green environment, is chose to be one of the child's achievements. Although the way through which the child is accessed to these two important issues is explored.
Instrument & Methods: The statistical population of the study consisted of psychologists and parents of children aged 5-12 years old in Tehran who were asked to fill in the questionnaire.
Findings: The results indicate that the green approach in the playground has a positive and significant effect on the achievements of children. Results also show that the impact of the designed playground on the achievements of children is more than the impact of the pristine playground on achievements of children.
Conclusion: Despite the presence of the game in the historical experience of mankind and its role in the growth of the child, also considering the impact of children’s attendance in the natural playground, today we can observe a decrease in the quality of playgrounds and ignorance of green approach in playgrounds. The results indicate that the designed playground with a green approach has a significant effect on children’s achievements.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nature,Child,Education,Green approach

نویسندگان مقاله فرزانه ازادی | Farzaneh Azadi
Architecture Department, Art Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه معماری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

کیانوش سوزن‌چی | Kianoush Suzanchi
Architecture Department, Art Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه معماری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

مجتبی انصاری | Mojtaba Ansari
Architecture Department, Art Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه معماری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46297-1&slc_lang=fa&sid=2
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات