|
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و تبیین عوامل موثر فرم شهری بر مصرف سوخت خانوارها در بخش حمل و نقل |
|
چکیده فارسی مقاله |
کاهش مصرف سوختهای فسیلی کلید اصلی تلاش برای ارتقای توسعه پایدار است. بخش حمل و نقل از مهمترین بخشهای مصرفکننده سوخت میباشد. برای کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل باید جهت تغییر در فرم شهر اقدام نمود. ضرورت این امر با افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن رشد پراکنده شهری، بیشتر احساس میشود. با فاصله گرفتن از مرکز شهر و نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، استفاده ساکنین از اتومبیل شخصی بیشتر میشود. این امر نه تنها موجب افزایش مصرف سوخت می شود، بلکه تولید گازهای گلخانه ای، آلودگی صوتی و تراکم ترافیکی را به دنبال دارد. تحقیق حاضر به دنبال تبیین نقش عوامل موثر در کاهش مصرف سوخت خانوارها در بخش حمل و نقل است. برای این امر، تئوریهای مطرح در زمینه فرم شهری، از جمله شهر فشرده، توسعه نوسنتی و توسعه حمل و نقل عمومیگرا و مطالعات صورت گرفته در سایر کشورها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که علاوه بر متغیرهای کالبدی و فرم شهری، ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی خانوارها نیز در میزان استفاده از اتومبیل و مصرف سوخت موثر است. نتیجه این تحقیق در قالب یک مدل مفهومی پیشنهادی ، که نشاندهنده نقش عوامل موثر فرم شهری و اقتصادی- اجتماعی بر مصرف سوخت در بخش حمل و نقل میباشد ارائه شده است. این مدل مفهومی میتواند بستر و زمینهای برای پژوهشهای آتی و آزمونهای تجربی در زمینه مصرف سوخت در مناطق کلانشهری کشور باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مصرف سوخت، بخش حمل و نقل،فرم شهر،متغیرهای اقتصادی- اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Explanation of Effective Urban form Factors on Households Fuel Consumption in Transportation Sector |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Reducing consumption of fossil fuel, is a key effort to promote sustainable development. Transportation sector is one of the most important parts of fuel consumers. Urban form is one of the most important and effective factors in fuel consumption in transportation sector. Urban form includes some criterions such as density, mix land use and internal development of city. In order to reduce fuel consumption in transportation sector, urban form should be changed. This issue is more necessary due to increasing urban population and urban sprawl. Resident's use of private car increases with distance from city center and lack of proper public transport system. This not only causes increasing of the fuel consumption, but also it increases emission of greenhouse gases, noise pollution and traffic congestion. The present study has followed explanation of relationship between urban form and energy consumption in transportation sector. For this purpose, the theory of urban form, including compact city, transit-oriented development and Neo-traditional development and studies in other countries are surveyed and analyzed. Research findings indicate that socio-economic characteristics and physical variables and urban form are affected the usage of private car and fuel consumption in transportation sector. This study which is based on the findings of survey and analysis, seeks to develop a general conceptual framework for understanding the effective factors in Households Fuel Consumption in Transportation Sector. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
fuel consumption,transportation sector,Urban Form,socio-economic characteristics |
|
نویسندگان مقاله |
حیدر عباسی | heidar abbasi master of urban planning, faculty of art and architecture, shiraz university, shiraz, iran. کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، بخش شهرسازی، دانشگاه شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
خلیل حاجی پور | khalil hajipour assistant professor, department of urban planning, faculty of art and architecture, shiraz university, shiraz, iran. استادیار شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری، بخش شهرسازی، دانشگاه شیراز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
سهند لطفی | sahand lotfi assistant professor, department of urban planning,faculty of art and architecture, shiraz university, shiraz, iran. استادیار شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری، بخش شهرسازی، دانشگاه شیراز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محمد حسین پور | mohammad hoseynpour assistant professor, department of urban planning, faculty of art and architecture, shiraz university, shiraz, iran. استادیار شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری، بخش شهرسازی، دانشگاه شیراز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-13180-1&slc_lang=fa&sid=2 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|