نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۲

عنوان فارسی عوامل محیطی موثر بر رضایتمندی دانش‌آموزان از فضاهای آموزشی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش پرداختن به بررسی مفهوم رضایتمندی و عوامل ارتقاء رضایت دانش‌آموزان از مدرسه می​باشد​.  این پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر ماهیت، کمی- کیفی می‌باشد. در این پژوهش دو روش مورد استفاده قرار گرفته­ اند: الف)روش تحقیق پیمایشی(زمینه یابی)  ب)روش تحقیق همبستگی. برای نمونه‌گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله​ای استفاده شده است. همچنین به منظور سنجش دیدگاه افراد، به تدوین جدول هدف و محتوا بر اساس مطالعات انجام شده و مصاحبه با معماران صاحب نظر، پرداخته شده است. با توجه به این جدول، پرسشنامه ای طراحی شده و میان جامعه توزیع گردیده است. پس از طبقه بندی اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم ­افزار SPSS، به بررسی و تحلیل آنها پرداخته شده و پنج عامل موثر بر رضایتمندی استخراج گردیده است. این عوامل عبارتند از: آسایش کالبدی، ادراک محیطی، امنیت روانی، جذابیت محیطی، احساس تعلق.  عامل‌های حاصله با آزمون T مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید. در نهایت مشخص شد که با اطمینان 95 درصدی میانگین نمونه بزرگتر از میانگین جامعه است. همچنین جامعه آماری حداقل 70 درصد با این عامل توافق داشته​اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متغیرهای محیطی،فضای آموزشی،رضایتمندی،طراحی معماری

عنوان انگلیسی Environmental Factors Affecting Student Satisfaction of Learning Spaces
چکیده انگلیسی مقاله The purpose is examining factors that promote satisfaction for student in the school. This research is fundamental both quantitative and qualitative in nature. In this study, two methods have been used: a) Survey research methods (survey) b) Correlation method. For a multistage cluster sampling method was used. In order to assess the individual's perspective, creating table of contents based on studies and interviews with architects and experts, will be discussed. According to this table question naive was designed and distributed among the population. After classifying data using the software SPSS, the analysis is discussed. Five factors were extracted on patient satisfaction. These factors include: physical comfort, perceived environmental, psychological security, environmental attractiveness, sense of belonging. Operating resultant T-test analysis was located. Finally, it was found that 95% of the sample mean is greater than from average. At least 70% percent of the population had an agreement with the agent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Environmental variables,Educational environment,Satisfaction,Architectural design

نویسندگان مقاله حمیدرضا عظمتی | hamid reza azemati
1assistant professor, faculty of architecture and urban design ,shahidrajaee teacher training university.
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

سمانه صباحی | samaneh sabahi
m.sc. student ,faculty of architecture and urban design ,shahidrajaee teacher training university.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

سعید عظمتی | saeed azemati
m. sc. graduate of architecture and urban design ,shahidrajaee teacher training university
کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-2-15464-1&slc_lang=fa&sid=2
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات