|
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش آموزش متوسطه در ارتقاء مهارت های زیبایی شناختی دانشجویان معماری نمونه های مورد بررسی: آموزش های گسسته در شاخه نظری و آموزش های پیوسته در هنرستان ها |
|
چکیده فارسی مقاله |
ارتقاء مهارت های زیبایی شناسانه و افزایش درک هنری از موضوعات مهم و راهبردی در معماری محسوب می شود. استادان و مراکز آموزش معماری روش های متنوعی را با هدف آموزش مهارت های نامبرده به کار می گیرند که هریک تا اندازه ای در این مسیر موفق عمل بوده اند. اما آنچه که در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته است، نقش راهبردی و زیربنایی آموزش و پرورش کشور به ویژه در دوره متوسطه، در زمینه افزایش مهارت های لازم برای این شاخه از هنر است. تدوین برنامه و چهارچوبی هدفمند برای افزایش شناخت و توانمندی های لازم در زمینه معماری، قدمی است راهبردی که می تواند در شکل گیری تجربه های زیبای یشناسی، شکل گیری ذهنی معمارانه و ارتقاء مهارت ها به ویژه در سال های مهم اولیه یادگیری مؤثر واقع شود. از این رو، نوشتار حاضر، به مطالعه شیوه های آموزش هنر پرداخته و بیان می کند که آیا آموزش متوسطه و دروسی که در آن ارائه می شود، می تواند در ارتقاء مهارت های زیبای یشناسانه مؤثر باشد یا خیر؟ در حالی که رویکردی کاملاً کیفی به موضوع دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش متوسطه،دانشجویان معماری،مهارت های زیبایی شناختی |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of High School Education in Promoting Aesthetic Skills of Architecture Students (Case Study: Discontinuous Trainings of Theoretical Branch in High Schools and Practical Continuous Trainings in Technical Schools) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The promotion of aesthetical skills and artistic perception improvement are considered as significant and strategic issues for architecture to deal with. However, a vast range of influential methods are employed by architecture advisors, professors and academies for developing architectural accomplishments; meanwhile, the significant role of secondary school trainings in promoting such conceptions are definitely underestimated. Hence, Ministry of Education plays an increasingly important role for preparing the schedules in the field of aesthetic skills and basic learning. Undoubtedly, the proposed framework will provide newly training artists with cultivated experiences and creative minds due to initially fundamental trainings. Accordingly, this paper intends to study the discontinuous learning methods in high schools and practical continuous training ways in technical schools of Iran. Meanwhile it compares them with each other, and discusses whether high school trainings are effective in improvement of aesthetic skills and abilities of architecture students.The research methodology is logical argumentation and used techniques are comparative methods, meanwhile the paper tends to employ a qualitative approach. Ultimately, the result shows that continuous trainings in technical schools are superior due to practical educating, although definite conclusion requires further investigations. Moreover, the paper makes a suggestion to the authorities to pay more heed to the targeted and continuous architectural educations in high schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
High School Education,Architecture Student,Aesthetic Skills |
|
نویسندگان مقاله |
مجید قدمی | majid ghadami assistant prof., research institute for education, ministry of education of i.r.iran استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پروش، استان تهران، شهر تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12305-1&slc_lang=fa&sid=2 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|