نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۶-۲۳

عنوان فارسی الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقاء یادگیری افراد
چکیده فارسی مقاله بهر هگیری از الگوهای معماری مدارس اسامی در راستای ارائه ی راهکارهایی برای طراحی کالبد محیط مدارس جدید، مبتنی بر ارتقاء یادگیری کاربران، هدف اصلی این پژوهش است. مدارس به عنوان مه مترین فضاهای تربیتک‌ننده ی نیروی انسانی، نقش به سزایی در افزایش یادگیری افراد جامعه ایفا میک‌ند. ازای نرو طراحی محیط هایی مناسب در راستای تکامل هم هجانبه ی دانش آموزان، یک ضرورت است. مطالعه و بررسی معماری مدارس اسامی به شناخت معیارهای کالبدی مؤثر بر طراحی مدارس مطلوب کمک خواهد کرد. تحقیق حاضر به بررسی عوامل تعیینک‌ننده ی چیدمان فضایی در مدارس دوران اسامی و نمود و مصدا قهای آن در مدارس جدید، با رویکرد بهبود یادگیری م یپردازد. روش تحقیق صورت تحلیلی و پیمایشی انجام شده است. جامعه ی آماری موردبررسی شامل تمامی هنرآموزان ‌ کمی - کیفی بوده و به  در شهرستان زاهدان مشغول به فعالیت بود هاند. در این تحقیق از روش - و دبیرانی است که در سال تحصیلی 1394 نمون هگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شده ؛ و حجم نمونه 310 نفر بوده است. پژوهشگران با مطالعات کتابخانه ای و بررسی نمونه های مدارس دوره ی اسامی در ایران متغیرهای تأثیرگذار را استخراج نموده اند. در گام بعدی متغیرهای ب هدست آمده در پرسشنام ههای ساخت هشده، موردسنجش قرارگرفت هاند و پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه از آن تحلی لشد هاند. نتایج حاصل SPSS برای سنجش دیدگاه حجم نمونه استفاد هشده است. داده های حاصل در نر مافزار بیانگر بیانگر تاثیر مثبت معیارهای چیدمان فضایی محیط مدرسه بر یادگیری کاربران است. این معیارها شامل نحوه ی گردش در فضا، انعطاف پذیری، سرانه ی فضای باز و مسقف، ارتباط فضای درون با بیرون، مبلمان و عرصه بندی است. درنهایت ؛ یافته های تحقیق ب ه صورت اصول طراحی محیط مدارس جدید در جهت افزایش یادگیری کاربران تدوین و تبیین شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدارس اسلامی،ارتقاء یادگیری،چیدمان فضایی،فضای آموزشی.فرایند طراحی،مخاطب،تعادل پویا

عنوان انگلیسی spatial Layout Pattern of New Schools based on the Principles of Islamic Schools, to Improving Students Learning
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to use the architectural patterns of Islamic schools in order to provide guidelines for physical environmental design of modern schools based on enhancing users' learning. Schools, as the most important places to train human forces, play an important role in enhancing learning levels of people. Therefore, designing appropriate environments regarding students' comprehensive development is a necessity. Spatial order and the relationship between spaces are important factors in providing physical and mental comfort for users. The spatial arrangements define communications, events and experiences within the space of interest. On the other hand, study of Islamic schools' architecture can help the understanding of physical criteria affecting school design. The present study investigated the determining factors of physical arrangements in Islamic period schools and comparing them with modern schools, with the purpose of enhancing learning. The method of this study was quantitative-qualitative that has been conducted analytically and as survey. The sample of this study consisted of all art teachers and high school teachers of Zahedan province in the academic year of 2015-2016. In this study, Multistage Cluster Sampling method was used and the sample consisted of 310 subjects. The researchers extracted effective variables through library investigations and studying the samples of Islamic period schools in Iran. In the next stage, the obtained variables were analyzed and after confirming the reliability and validity of the questionnaire, it was used to assess the sample's point of view. The obtained results were analyzed in SPSS software. The results indicate that the physical arrangements have positive effects on users' learning. These criteria consist of walking in the environment, flexibility, open and roofed spaces, the relationship between inside and outside spaces, furniture, and space categories. Finally, the research findings have been formulated as the design principles of modern schools in order to enhance users' learning.           Considering each of the environmental criteria as design principles of modern schools based on enhancing leaning will be as follows: 1. Space categories: Putting together the spaces with similar performance Separating spaces with different functions to avoid noise pollution transmission 2. Hierarchy and movement in space: Designing appropriate dimensions for the classes by predicting the movement space around the benches Observing the communicative hierarchies of various spaces Converting movement and communicative routes to learning environments by predicting seating and study spaces to adjust corridors and stairs spaces   3. Designing flexible spaces: The possibility to change class space for various individual and group activities Dedicating flexible and independent space to educational and cultural activities Designing collective spaces as open plan and the possibility to divide spaces with light and movable walls Creating multipurpose spaces for rest, study, etc. Participation of users in changing the furniture and space arrangements 4. Open and roofed spaces Designing learning yards by providing the opportunity for empirical learning Crating differences in yard floor and resting spaces for small and large groups Combining open and green spaces between closed spaces in a scattered manner 5. The relationship between inside and outside spaces Designing semi-open spaces for group activities Providing good prospects towards the outdoor in the corridors, halls and classrooms Extending the closed spaces towards yard using terraces, semi-open corridors and using canopy walls Designing semi-open spaces for resting along with the green spaces 6. Furniture Designing furniture through providing easy mobility and verbal and visual communication
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Islamic schools,promote learning,spatial layout,educational space

نویسندگان مقاله حمیدرضا عظمتی | hamidreza azemati
دانشیار گروه معماری و شهرسازی.دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.تهران.ایران-نویسنده مسوول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

زینت امینی فر | zinat aminifar
کارشناس ارشد معماری.دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.تهران.ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

سمیه پورباقر | somayeh pourbagher
دانشجوی دکتری معماری.دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.تهران.ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6451&slc_lang=fa&sid=2
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات