1- گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران ، medi@arc.ikiu.ac.ir
2- گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
چکیده: (8476 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تکنولوژی پیشدرآمدی برای ظهور روشهای متنوع در زمینه الهام از طبیعت مانند بایومیمیک شده است که موجبات عدم تشخیص نحوه الگوبرداری و چگونگی الهام از طبیعت را به قصد بررسی علمی پروژههای معماران از منظر بایومیمیک فراهم کرده است. هدف پژوهش حاضر تعریف الگویی با استفاده از فناوری بایومیمیک و الهام از طبیعت بود.
نتیجهگیری: عملکردگرایی از مشخصات بارز سبک بایومیمیک معماری است. معماری کالاتراوا ارگانیک ساده، انداموار و عاری از پیچیدگیهای فرمی گائودی است. الهامات وی از طبیعت در سطوح استعارهای، تقلید فرمی و عملکردی و در آثار گائودی، گاه تنها بهصورت عینی و تقلید فرمی دیده میشود. حرکت و عملکردگرایی در کارهای کالاتراوا بهعلت دورههای متفاوت زمانی و پیشرفت تکنولوژی و تاثیرپذیری از معماران سازهگرا، در قیاس با گائودی نمود بیشتری مییابد. کالاتراوا در معماری تحت تاثیر گائودی بود. کالاتراوا با لحن روز و بهرهگیری از سازه و تکنولوژی، در بستر مدرن از فرهنگ و بوم خود فراتر میرود، حال آنکه گائودی با رشد در بستر نئوکلاسیسیم و با تکیه بر هندسه و تجرد فرهنگی زمان خود معمار سورئالیستی شد که با پشتوانه سمبلها و یادمانهای تاریخی و فرهنگی اسپانیا و با تاثیر از عواملی مانند محیط، بستر خانوادگی، مذهب، همزمانی با انقلاب صنعتی و تاثیر از معماران فرمگرا و سازهگرا، نهتنها نبوغ هنری خود را جاودانه ساخت بلکه بر معماران سازهگرای پس از خود نیز تاثیر گذاشت. این دو معمار در الهام از طبیعت به فرم و عملکرد توجه داشتند. گائودی را میتوان معمار بایومورفیک و کالاتراوا را معمار بایومیمیک دانست.
موضوع مقاله:
معماری کارا دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1397/2/25 | انتشار: 1397/4/25