تفکرِ تعقلّیِ شیعی و تأثیر آن در معماری منظر دوره صفویه

نویسندگان
1 پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران- نویسنده مسؤول
3 استاد، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران
چکیده
عقل و تعقل، مفاهیمی هستند که همواره، از سوی فلاسفه و متفکران ، در ظرف جهان بین یهای مختلف و به تناسب تعریف از انسان و تمایز وی از سایر موجودات «حیوان»، به صورت غایتمند مورد تأمل قرارگرفته اند. «تفکرِ تعقلیِ شیعی» به عنوان عنصری متمایزک‌ننده از سایر اندیشه های اسامی، آثار فلاسفه شیعه را تحت تأثیر قرار داده و باعث به وجو دآمدن، تعاریفی از عوالم عقلی و نیز تجلی آن در عالم جسمانی یا محسوسات گشته است. در این میان، هنر و آثار انسان ساخت به واسطه متجلی نمودنِ انوارِعالمِ عقلی در عالم محسوسات، سیر در قوس نزولی «سیر من ا...» ، و نیز فراه مآوردن زمین ههای سیر نف سانسانی در قوس صعودی«سیر الی ا...» همواره مورد توجه بسیاری از متفکران بود هاست. در دوره صفوی ب هزعم زمین هسازی حضور تفکر شیعی، موجبات تجلی کالبدی این اندیشه در معمار ی منظر را شاهد هستیم، که با دار ابودن مفاهیم غنی، بالقوه و نیز متأثر از دیدگاه های فلسفی این دوران، توانسته است، عنصر ماندگاری را در خود تقویت کرده و به بالا بردن ادراک عقلانی منجر شود. مقاله حاضر سع ی دارد تا با اتکا به قرآن، احادیث و اندیش ههای ملاصدرا ، معمار ی منظ ر دور ه صفوی شهراصفهان را در حیطه تفکر تعقل شیعی مورد بررسی قرار داده و شاخص ها و تجلیات کالبدی آ نرا به موجب ادراک تعقلی انسان، آشکار نماید. این پژوهش با بهره گیری از مطالعات کتابخان های ، غور در مباحث فلسفی و دینی ، به دنبال ارائه ی تأویلی ب رگرفته از تفکر تعقلی شیعی در منظر دوره صفوی است. یافت ههای این پژوهش نشان م یدهند که معماری منظ رایرانی، و ب هطور شاخص باغ ایرانی، که دارای الگوی شناخت هشده و ماندگار با پیشینه تاریخی سده های مختلف است ؛ در این دوره با بهره گیری از مفاهیم برخاسته از این تفکر، به مفاهیمی چون عالم مثال، عدالت و قدر بیشتر پرداخته است.

کلیدواژه‌ها


1-The Holy Quran, Foselat, 53.
2-The Holy Quran, Molk, 10.
3-The Holy Quran, Zomar, 18&19.
4-Motahhari, Morteza (-). Education in Islam, Qom: Sadra publications.
5-Sobhani, Jafar (1998). Rational good and evil, or, eternal foundations of ethics: debate and theosophy, Organized by: Ali Rabbani Golpaieghani, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies Press.
6-Ansari, Khaja Abdullah (1982). Commentary of Kashf al-Asrar and Eddat ol- Abrar (Volume I), written by Rashid al-Din Almeibodi and the efforts of Ali Asghy Hekmat7-Raghib Isfahani, Abul-Qasim (2007). Wordy vocabulary of Quran, translated by Mostafa Rahiminia, Tehran: Sobhan Press.
8-Aliabadi, Mohammad (2012). The role of reason in the concept of sustainability of the city - take another look at the theoretical foundations of Islamic Architecture and Urbanism, Journal of Iranian Architecture Studies, vol.1, pp.37-25.
9-The Holy Quran, Hadid, 3.
10-Nasr, Seyyed Hossein (2006). Religion and order of nature, Ney Press.
11-Beheshti, Mohammad (2010), Appearance and reality rapport in architecture of Iran “, Iranian mosque place of ascension of the believer, Tehran: Rozaneh Press.
12-Ardalan, Nader and Laleh Bakhtiar (2000). The Sense of Unity: The Sufi Tradition in Persian Architecture, Tehran: Khak Press.
13-Tabatabai, Seyyed Mohammad Hossain (1985). Tafsir al-Mizan (Vol. XIX), Translated by Naser Makarem Shirazi, Tehran: Bonyad elmi va fekri Allameh Tabatabai Press.
14-Nasr, Seyyed Hossein (1996). Islamic art and spirituality, translated by Rahim Ghasemian, Tehran: Bureau of religious studies and research publications.
15-Asadi, Mohammadreza (2007).Thirst phrase: survey of Mulla Sadra and Heidegger on Anthropology, Tehran: Ministry of culture &Islamic Guidance Press.
16-Corbin, Henry (1993). World of ideas, Journal of Nameh Farhangh, vol.65-54 ,10.11.
17-Shayegan, Dariush (2006). Henry Corbin: Iranian horizons of spiritual thinking, Tehran: Farzanrooz Publications.
18-Mir Damad (1923). Jazavat, Tehran: Behnam publications.
19-Ebrahimi Dinani, Gholamhossein (2000). Radius thought and intuition in the philosophy of Suhrawardi, Tehran: Hemmat Press.
20-Yousefi rad, Morteza (2006). The justice degree at being and social order, Journal of conscience, culture, social of Howzeh Pegah, vol.180, accessible on: http://www.hawzah.net/fa/magazine/ magart/4360 /4996/3814.
21-Bolkhari Ghehi, Hasan (2009). Spiritual Foundations of Islamic art and architecture: the first and second volume: Pantheism, intuition, imagination Elixir, Tehran: Sooremehr Press.
22-Hasanzadeh Amoli, Hasan (1984). Eleven Persian treatise, article of math contents, geometry and the creation of meaning and destiny, Tehran: Bureau of revolution studies and research Press.
23-Social and cultural affairs of Astan Quds Razavi - dictionary of the Quran: from Quran translator and historian of Astan Quds 1980( 556). Mashhad: Astan Quds Razavi Press.
24-Oboudiyat Abdo al-Rasool (2010).Outline of transcendentalism, taken from the book: An Introduction to the Philosophy of Sadra, Tehran: Samt publications.
25-Raeis zadeh, Behnaz and Hossein Mofid (2004). In vain words (ten aesthetics and art and architecture articles), Tehran: Molavi publications.
26-Shajari, Morteza and Jafar Mohammad Alizadeh (2012). Relationship of Man’s levels with levels of universe From Mulla Sadra viewpoint, Journal of Religious Anthology, vol.27, pp. 27-5.
27-Shayegan, Dariush (1993). Exploration of Lost space, Journal of Nameh Farhangh, vol.9, pp. 149-140.
28-Mirfendereski, Mohammad Amin (1995). Garden as a prelude to City, Proceedings of the First Congress of Iranian Architectural Bam-Kerman (Vol. V), Cultural Heritage and Tourism Organization, pp. 133-123.
29-Haghighat bin, Mahdi, M. Ansari, C. Steenbergen & A. A. Taghvaee (2012). Howard’sand Safavid’s Garden Cities’ Principles (A Comparative Study), Journal of Naqshejahan, vol.2, pp.67-78.
30-Ansari, Mojtaba (1999). Values of Persian Garden (Isfahan - Safavid), PhD thesis, University of Tehran, College of Fine Arts.
31-Stuart, Rory (2010). Gardens of the World: The Great Traditions, London: Frances Lincoln. accessible on: http://dc276.4shared. com/doc/TuusnWO9/preview.html
32-Mirfendereski, Mohammad Amin (2004). What is Iranian Garden? Where is Iranian garden?, Proceedings of the First International Conference on Iran garden, Cultural Heritage and Tourism Organization.
33-Falamaki, Mohammad Mansour (2010). Architectural range, “Iranian Garden article (happen Garden)”: presented at the seminar on Persian Garden September 2004, Tehran: Faza Press. pp. 663-649.
34-Falamaki, Mohammad Mansour (2012). Landscaped garden of Iranians Garden and Iranian, Journal of Manzaer. vol. 21, pp. 26.
35-Mahdavinejad, Mohammadjavad (2004), the wisdom of Islamic architecture, deep spiritual search in Islamic architecture, Journal of Fine Arts, Issue 19, pp. 66 -57.
36-Guenon, Rene (1986).The Reign of Quantity & the Signs of the Times, translated by Ali-Mohammad Kardan, Tehran: University Press.
37-Razi, Sharif (2008). Nahjolbalaghe, translated by Jafar Shahidi, Tehran: Elmifarhang publications.
38-Jafari, Mohammad Taqi (1978). Translation and Interpretation of Nahj al-Balagha - Introduction: Human mission and character of Ali (AS), Tehran: Daftarnashr Press.
39-The Holy Quran, Al Hijr, 21.