عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران.
چکیده
آموزش معماری یکی از مهمترین آموزشها در دوره متوسطه آموزش عمومی است. مطالعات صورت گرفته مبین آن است که رابطه معناداری میان آموزش هنر و ارتقای سطح خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه وجود دارد. حال مساله کلیدی در این مقاله آن است که آیا می توان این رابطه را میان آموزش معماری و ارتقای سطح خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه قائل شد یا خیر؟ ابزار پژوهش بر اساس مدل نظری تفکر واگرا بر اساس چهار خردهابزار کلیدی آن ساخته شده که عبارتند از: 1- اصالت یا ابتکار 2- سیالی 3- انعطافپذیری 4- بسط. پژوهش با انتخاب دو نمونه، یعنی یکی از هنرستانهای فنی و یکی از هنرستانهایی که در آن آموزش معماری صورت میپذیرد، مطالعه را پیش می برد و نتایج مورد انتظار پژوهش را استخراج میکند. دستاوردهای کمی و کیفی پژوهش نشاندهنده آن است که آموزش معماری بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه تحصیلی تاثیر قابل توجهی دارد. مولفههای انعطافپذیری، ابتکار، بسط و در نهایت سیالیت به ترتیب از اهمیت بسیار زیاد در این میان برخوردارند و این مقادیر در نمونه شاهد، در مقایسه با مورد، تغییر قابل توجهی را نشان میدهد.
قدمی,مجید . (1392). آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی, 3(1), 67-78.
MLA
قدمی,مجید . "آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری", نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی, 3, 1, 1392, 67-78.
HARVARD
قدمی مجید. (1392). 'آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری', نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی, 3(1), pp. 67-78.
CHICAGO
مجید قدمی, "آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری," نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی, 3 1 (1392): 67-78,
VANCOUVER
قدمی مجید. آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری. نقش جهان, 1392; 3(1): 67-78.