بازنگری اصول و اهداف معماری معاصر ایرانی با استفاده از نظرگاه فکری ملاصدرا

نویسندگان
دانشگاه گیلان
چکیده
یکی از مشکلات معماری کنونی ایران، توجه اندک به ‌هویت معماری ایرانی است که موجب عدم وجود تعریفی دقیق، از معیارهای هویتی معماری معاصر است. این، درحالی است که فقدان توجه کافی به ارزش‌های معماری سنتی ایران، بحران التقاط در معماری معاصر را به‌دنبال دارد. سوالات مطرح در این زمینه، این است که آیا می‌توان با بررسی افکار و نظریات فیلسوفان ایرانی چون ملاصدرا، تعریفی جدید از معماری ارایه داد و آیا با استناد به آن، می‌توان اصولی مشخص را برای معماری معاصر تدوین نمود؟ روش کلی تحقیق در این مقاله تفسیری-تاریخی و توصیفی است. داده‌های تحقیق، عمدتاً از طریق مشاهده و مطالعات اسنادی به‌دست آمده است. نتایج حاصله، نشان می‌دهد که با استفاده از تعاریف ملاصدرا از وجود و ماهیت، معماری دارای دو بعد وجودی و ماهیتی است. ماهیت آن، پاسخگوی نیازهای مادی است و وجود آن، حقیقتی است که در خود(اثر معماری) نگهداری می‌کند و آن را به حضور می‌آورد. با توجه به اصل اصالت وجودِ ملاصدرا، می‌توان نتیجه گرفت که در معماری نیز اصالت با بعدِ وجودی است. لذا با استفاده از اصول فکری ملاصدرا و روش‌هایی که برای رسیدن به مبانی حکمت خود به‌کار برده است، اصولی برای طراحی معماری می‌توان تدوین کرد.

کلیدواژه‌ها


● Antoniades, Anthony( 2003) Poetics of architecture, Tehran, Sorush Press.
● Corbin, Henry (2012) Mulla-Sadra, Tehran, Badraghe Javidan Press.
● Hosseinzadeh, Mehdi (2011) “Being in Hekmat-Al-Motaalie and existentialism,” Maaref- Aghli Magazine, 83-59.
● Kashfi, Ali (2012) “The study of different meanings of Being’s Reality in Moula-Sadra’s Philosophy,” Journal of ReligiousStudies,(1) 45-56.
● Khakpour, Mojgan and Mohammad Khazayi (2009) “Islamic Art, Language and Expression,” The arts specialized informative and critical monthly
book review, (138) 62-72.
● Khameneyi, Mohammad (2004) Molla-sadra & Hekmate-mota-alieh, Tehran, Tolid Ketab Press.
● Khosravi, Mohammad Bagher and Mohammadreza Bemanian and Mohammad Kazem Seifian (2013) “The Role of the La’Zarar in the Formation of
Islamic Architecture Pattern,” The Naqshejahan-Basic studies and New Technologies of Architecture and Planning, (3)19-29.
● Majidi, Sadegh (2006) “Mystical journey in Philosophy of Illumination,” Journal of Religious Thought, Shiraz University, 1-22.
● Mahmudi, Abou-Al-fazl (2009) “Religious approaches to Sacred Art,” Journal of Philosophy of Religion, (3) 139-158.
● Mahmoudian, Hamid (2009) “Unity of Being and Unity of Intuition in Islamic Mysticism,” Journal of Religion and Spirituality, 37-67.
● Mahdavinejad, Mohammadjavad (2003) “Islamic Art, Challenges with New Horizons and Contemporary Beliefs,” HONAR-HA-YE-ZIBA, (12) 23-32.
● Mahdavinejad, Mohammad Javad (2004) “Wisdom of Islamic Architecture: Recognition of Iranian Islamic Architecture Principles,” HONAR-HA-YEZIBA,
(19) 57-66.
● Minagar, Gholamreza (2009) “Adjustment of Reason and Revelation in Al-Hikmat-al- Muotaalie,” Journal of Modern Religion Thought, 135-160.
● Rabiyi, Hadi (2009) Quiddity of Islamic Art, Tehran, Art academy of Islamic republic of Iran.
● Sajadi, Seyed Jafar (1984) Culture of Islamic Education, Tehran, Participating authors and translators in Iran press.
● Shaygan, Daruoshh (2008) Henry Corbin, Tehran, Foruzan Rooz Press.
● Shults, Christian(2004) Architecture, Sense and Place, Tehran, Jane Jahan Press.
● Tajer, Ali (2010) The being of Architecture, Tehran, Shahid Beheshti University.
● Ziyai, Hosein (1993) “Sadr-Al-Din-Shirazi And Philosophical expression of Al- Hikmat-Al- Mutaalie,” Iranshenasi Journal, 353-364.