نقش ترافیک بر زندگی اجتماع ی در فضای باز مجموع ه های مسکونی مطالعه موردی دو مجموعه مسکونی در شهر قزوین

نویسندگان
1 دانشیار،گروه معماری، دانشگاه هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 پژوهشگر دوره دکتری معماری، دانشگاه هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشجوی دوره دکتری معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد، تهران غرب، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تأثیر ویژگی های ترافیکی فضاهای باز مجموعه های مسکونی، بر میزان بروز فعالیت اجتماعی در آن ها انجام شده است. پیشینۀ پژوهش در طراحی محیط نشان می دهد که ویژگ یهای کالبدی فضاهای باز مسکونی و رفتارهای ترافیکی در آن م یتواند بر میزان مطلوبیت آن ها تأثیرگذار باشد و کیفیت زندگی اجتماعی سا کنین را تحت تأثیر قرار دهد. در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، ارزیابی سا کنین دو واحد همسایگی مشابه از تأثیر حرکت خودرو بر میزان و کیفیت فعالیت اجتماعی در دو محله در مجموعه شهری مهرگان شهر قزوین مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان م یدهد که در بررسی تأثیر تأمین پارکینگ محلی، از آنجا که پارکینگ های سا کنین در هر دو سایت، در محیط بیرونی تأمین شده، تفاوت معناداری در تأثیر این مسئله بر زندگی اجتماعی سا کنین مشاهده نم یگردد. پرسش شوندگان، طرح سایت محل سکونت خود را، از نظر کاهش خوانایی سواره و تأمین پارکین گهای محیطی متوسط ارزیابی کرد هاند. در مجموع م یتوان گفت، سلسله مراتب معابر و مدیریت ترافیکی، بر ایجاد ظرفیت برای فعالیت کافی و مؤثر در سایت، تأ کید دارد. مطابق یافته های تحقیق، تحقق زندگی اجتماعی در بعد مدیریت ترافیک در دو طرح مورد بررسی تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. سا کنینی که فعالیت بیشتری دارند، کاهش سرعت و حجم تردد محل زندگی خود را نسبت به سایر پرسش شوندگان بیشتر ارزیابی کردند. در طرح واحد همسایگی اول، به دلیل استفاده از ابزار های مدیریت ترافیکی متنوع، سرعت حرکت سواره کمتر است و در آن برای پیاده اولویت بالاتری در نظر گرفته اند. ولی وجود زندگی اجتماعی در دو بعد کاهش خوانایی سواره و تأمین پارکین گهای محیطی، معنادار نیست اما در مجموع مطابق یافت ههای تحقیق، م یتوان ادعا کرد که مدیریت ترافیک ب هصورت معناداری زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد.

کلیدواژه‌ها


Appleyard,Appleyard, D. (1981) Livable Streets, Berkeley: University of California Press.
Biddulph, M (2007), Introduction to Residential Layout, Architectural Press, Amsterdam.
Carr, S., Francis, M., Rivlin, L. and Stone, A. (1992) Public Space, Cambridge: Cambridge University Press.
Chermayeff, Serge and Christopher W. Alexander (1965). Community and Privacy: Toward a New Architecture of Humanism, translated by: Manouchehr Mozayeni (1992), Tehran: Tehran University Publications.
Coleman, A (1985), Utopia on Trial: Vision and Reality in Planned Housing, Hilary Shipman, London.
Francis, M. (1987) ‘The Making of Democratic Streets’, in Vernez Moudon, A (ed) Public Streets for Public Use, New York: Columbia University Press.
Gehl, J. (1996) Life Between Buildings: Using public space, Copenhagen: Arckitektens
Forlag, 1987. English version republished by Danish Architectural Press, Copenhagen.
Gharib, fereydoun (2010). Street Network in Urban Design, Tehran: Tehran University Publications.
Jacobs, Jane (2007). The death and life of great American cities, translated by Hamidreza Parsi and Arezoo
Jalili, Mohammad & Ali Reza Eini Far & Gholamreza Talischi (2013), Open Space of Residential Complexes and Environmental Responsiveness: A Comparative Study of three Residential Complexes in Hamadan, HONAR-HA-YE-ZIBA, (68-57 )46.
Jencks, C (1985), Modern Movements in Architecture, Penguin Books, Baltimore.
Lang, J. & Moleski, W (2010), Functionalism Revisited: Architectural Theory and Practice and the Behavioral Sciences, Ashgate Publishing, Farnham.
Lang, Jon (2005). UrbanDesign: A typology of Procedures and Products. Illustrated with over 50 Case Studies. Translated by
Hosen Bahraini, Tehran: Tehran University Publications.
Ministry of Transport (1963) Traffic in Towns: A study of the long-term problems of traffic in urban areas, London: HMSO.
Newman, O. (2008), creating a defensible space, translated by Faezeh, Ravaghi and Kaveh Saber, Tahan Publication.
Pakzad, jahanshah (2005). Guide to Urban spaces design In Iran, Tehran: Ministry o fHousing and Urban Development.
Pilechiha, Peiman (2009). Social life In outdoor residential spaces, master thesis, Tehran: Iran Unversity of Science and Technology.
Schäfer-Breede, Klaus (1992). Tempo 30 durch Straßengestaltung. 80 Planungsbeispiele zur Verkehrsberuhigung, translated by: jahanshah Pakzad (1997), Tehran: Armanshar Publications.
URL1: http://www.farsnews.com/newstext. php?nn=02-16-2015 13921110000215
URL2: http://www.qmrud. ir/?type=dynamic&lang=1&id=-2015 876
02-16
URL3: http://sobheqazvin.ir/special/todaynews7598-. aspx 02-16-2015