چارچوبی نوین برای خوانش مساجد تهران معاصر

نویسندگان
1 دکترای معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
تا امروز آنچه را که به عنوان نشانه‌شناسی معماری، می‌شناسیم زیرمجموعه‌ای از نشانه‌شناسی هنر و در سایۀ مفاهیم آن، فاقد نمودی مستقل است. باتوجه به مفاهیم نظری معماری و همسویی با اندیشه‌های زبانشناختی و نشانه‌شناسی، نیاز به بازتولید و تدوین نشانه‌شناسی معماری مشهود است. بدین منظور ابتدا مفاهیم زبانشناسی و نظریات نشانه‌شناسان مورد بازشناسی قرارگرفته و سپس به مدلسازیشان پرداختیم. با این رویکرد معماری چون متنی فضایی مورد خوانش قرار گرفته که در پیکرۀ خود از لایه‌های متعددی تشکیل شده‌است. این لایه‌ها به صورت سیستمی و فرآیندی با یکدیگر در ارتباط بوده و متن معماری را به وجود می‌آورند. اندیشه‌های مربوط به کارکرد، مسائل اقتصادی، زمان، مفاهیم زیباشناختی، مسائل اجتماعی-فرهنگی، مفاهیم هرمنوتیکی لایه‌های سیستمی و مفاهیم مربوط به آموزش، تجربیات، موضوعیت، کارفرما، دیدگاه معمار لایه‌های فرآیندی معماری را شکل می‌دهند. خوانش نشانه‌شناختی معماری، به دنبال بازتولید طرح بر اساس ارتباط بین این لایه‌ها و بر اساس برداشت مخاطب است. در این مقاله پس از بررسی نظریات نشانه شناسان، مدل نشانه شناسی معماری، مبتنی بر مبانی نظری معماری و نظریات نشانه شناختی، مطرح شد. سپس مدل ارائه شده در خوانش سه بنای مسجد معاصر تهران(مسجد دانشگاه تهران، مسجد الغدیر میرداماد، مسجد دانشگاه تربیت مدرس) مورد آزمون قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahmad-Ibn Harawi, Mohammad Sharif (1979) Anwariah (The Translation and Interpretation of Hikmat al-Ishraq
authored by al-Suhrawardi), Amir Kabir Publishing House, Tehran.
● Ardalan, Laleh & Bakhtiar, Nader (2001) The Sense of Unity, Mythical Tradition in the Iranian Architecture,Translated
by Hamid Shahrokh, Khak Publishing House, Isfahan.
● Astyrln, Henry (1998) Image of Heaven, Translated by Jamshid Arjomand, Forouzan Rouz Publishing House, Tehran.
● Agrest, Mario & Gandelsonas, Dianna (1995) Semiotics and Architecture, Princeton Architectural Press, New York.
● Bal, Mike & Bryson, Norman (1991) "semiotics and Art History", Art Bulletin 73, No. 2, pp. 174- 208 .
● Barthes, Roland (1972) Degre zero de l`ectiture, Nouveaux essays critique, Paris.
● Barthes, Roland (2008) Criticism and Truth, Translated by Shirindokht Daghighian, Nashr Markaz Publishing House,
Tehran.
● Bemanian, Mohammadreza & Mahmoudi-nezhad, Hadi (2008) The Phenomenology of Location for the Promotion
of Space to Urban Location, Information and Press Institute of the Organization of Municipalities and Rural Districts
Administrative Offices of Iran, Tehran.
● Bemanian, Mohammadreza; Okhovat, Hanieh & Almasifar, Tina (2010) Traditional Architecture and Urban Development
in the Islamic Countries, Helleh/Tahan Publishing House, Tehran.
● Bemanian, Mohammadreza; Pourjafar, Mohammadreza; Ahmadi, Ferial & Sadeghi, & Alireza (2010) "A Review of the
Intellectual Identity and Sacred Symbols in the Architecture of Shiite Mosques, Quarterly Research of Shiite Studies. Vol.
8, No. 30.
● Bemanian, Mohammadreza & Azimi, Seyedeh Fatemeh (2010) "The Reflection of the Meanings derived from the Islamic
Worldview in Architectural Designs", Quarterly Research of Islamic–Iranian City, No. 2, pp. 39- 48.
● Burckhardt, Titus (1997) Principes et Méthodes de l'Art Sacré, translated by Jalal Sattari, Office for Religious Studies of
Art, Art Center of the Islamic Propaganda Organization, Tehran.
● Burckhardt, Titus (1986) Islamic art and expression language, translated by Rajbnia, Soroush Press, Tehran.
● Chandler, Daniel (2007) Semiotics: The Basics, Routledge. London.
● Dabagh, Amirmasoud (2012) “The relationship between the late western architecture and contemporary architecture of
Iran from semiotic perspective", PhD thesis, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Science and Research
Branch of Tehran.
● Derrida Jacque (2007) Semiotic & grammatology, translated by Mani Haghighi, In Perplexity signs (examples of
postmodern critiques), pp. 274297- Markaz Publication, Tehran .
● Derrida, Jacques (1966) “LA STRUCTURE, LE SIGNE ET LE JEU DANS LE DISCOURS DES SCIENCES HUMAINES”,
Conférence prononcée au Colloque international de l’Université Johns Hopkins (Baltimore) sur Les langages critiques et
les sciences de l’homme, le 21 October 1966. http://www.jacquesderrida.com.ar/frances/structure.htm
● Eco, Umberto (1979) A theory of semiotics, Indiana University Press, Bloomington, Indiana, USA.
● Eco, Umberto (2002) "Semiotics of Theatrical Performance", Translated by Farhad Sassani, Ziba-Shenakht Journal. No.
6, Tehran.
● Falamaki, Mohamed-Mansour (2002) Roots and theoretical tendencies in architecture, Faza Publication, Tehran.
● Johansen Juergen Dennis & Larsen, Svndaryk (2002) Signs in use, An introduction to semiotics, translated by D.L.
Gorlee & G.Irons, Routledge, London.
● Johansen, Juergen Dennis & Larsen, Svndaryk (1986) What is semiotics?, Translated by Ali Mir-Emadi, 2010, Tehran:
Varjavan.
● Leach, Neil (2008) Rethinking architecture a reader in culture theory, Routledge, New York.
● Lukken, Gerard & Searle, Mark (1993) Semiotics and church Architecture, Pharos publishing House, Netherlands.
● Mahdavinejad, Mohammadjavad (2005) "Education of Architectural Criticism", HONAR-HA-YE-ZIBA, No. 23, pp. 69- 76.
● Mahdavinejad, Mohammadjavad (2003) "Islamic Art, Challenges with New Horizons and Contemporary Beliefs", HONARHA-
YE-ZIBA, No. 12, pp. 23- 32.
● Mahdavinejad, Mohammadjavad (2004) "Wisdom of Islamic Architecture: Recognition of Iranian Islamic Architecture
Principles", HONAR-HA-YE-ZIBA, No. 19, pp. 57- 66 .
● Mahdavinejad, Mohammadjavad; Bemanian, Mohammadreza & Khaksar, Neda (2011) "Architecture and Identity-
Explanation of the Meaning of Identity in Pre-Modern, Modern and Post- Modern Eras", Hoviateshahr, Vol. 1, No. 7, pp.
113- 122.
● Martin, Bromwen & Ringham, Feliztas (2000) Dictionary of semiotics, Cassell, London & New York.
● Merrell, Floyd (1997) Peirce, Signs And Meaning, University of Toronto Press Incorporated, Toronto.
● Noghrehkar, Abdulhamid; Hamzehnejad, Mahdi & Foruzandeh, Aysan (2010) “Secret Architecture of Immortality - An
Analysis of the attitudes and approaches Franvgra innovative and inclusive," Journal of Bagh-e-nazar, No. 12, pp. 31 - 44.
● Nesbitt, Kate (1996) Theorizing a new agenda for architecture: an anthology of architectural theory 1965- 1995,
Princeton Architectural Press, New York.● Peirce, Charles Sanders (2002) "Logic as semiotic: The theory of signs", Translated by Farzan Sojudi, Journal of aesthetic,
No. 6, pp. 51 - 64.
● Pourjafar, Mohammadreza & Montazeralhojat, Mahdi (2010) Urban Signs, Definitions, Typology, Location, Planning,
and Designing, Helleh/Tahan Publishing House, Tehran.
● Pourjafar, Mohammadreza (2007) The Principles of the Improvement and Renovation of the Old Textures, Payam
Publishing House, Tehran.
● Pourjafar, Behzad, & Vasigh, Mohammadreza (2008) "A Study of the Architectural Elements of Landscape in the Quran's
Paradise based on the Sura al-Rahman", The Quarterly Journal of Quran's Interdisciplinary Studies. Vol. 1, No. 1. pp.
83 – 97.
● Saussure, Ferdinand de (1983) Course in General Linguistics (French: Cours de linguistique générale), translated by
Roy Harris, Open Court Publishing, Chicago.
● Sojudi, Farzan (2006) “Meaning, Reference and true: Rethinking an Old Debate”, Journal of Humanities of Shahid
Beheshti University, No. 50.
● Sojudi, Farzan (2002) “Signs and semiotics - Comparative votes Saussure, Pierce and Echo”, Journal of Aesthetic," No.
6, pp: 83- 100.
● Walker, Paul (1986) Semiotics and the discourse of architecture, Thesis (PhD--Architecture)--University of Auckland.
● Zeimaran, Mohammad (2001) Jacques Derrida and the metaphysics of presence, Hermes, Tehran.
● Zeimaran, Mohammad (2004) Introduction to Semiotics of Art, Qese Publishing, Tehran.
● http://en.wikipedia.org/wiki/NoamChomsky
● http://en.wikipedia.org/wiki/Linguistics
● www.digitalstudio.gre.ac.uk/downloads/hat/LectureLanguage.pdf
● WWW.ANSWERS.com/semiotics/pilosopydictionary
● http://www.jacquesderrida.com.ar/frances/structure.html