رویکردی نوین به بازآفرینی شهر خلاق

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مهندسی شهرسازی، گروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر،معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، ایران
2 استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران، نویسنده مسئول
چکیده
تحول بازآفرینی شهری، داستان تعامل و گاه تضاد اولویت های اقتصادی و فرهنگی بوده و این موضوع دربسترتغییر پارادایم ها و الگوهای حاکم برنظام های سیاسی-اقتصادی و تحولات اجتماعی رخ داده است. نقش فرهنگ دربازآفرینی شهری نسبت به دیگر عوامل تغییر معناداری داشته است؛ چنانچه در دهه های اخیر تاکیدات فرهنگی اصلی ترین رویکرد در بازآفرینی شهری شده است. دراین میان نظریه شهرخلاق که در چارچوب تحولات اجتماعی-اقتصادی عصر حاضر جهانی شدن را در محتوای اصلی خود داراست، از سویی توجه ویژه به سرمایه های انسانی و اجتماعی دارد و از سوی دیگردر قالب پرداختن به ویژگی های مکانی، سعی درایجاد رقابت اقتصادی، انسجام اجتماعی و تنوع فرهنگی دردستیابی به تصویری یکتا از شهر را دنبال می کند. لذا پرداختن به ظرفیت های این نظریه در عرصه بازآفرینی میتواند چشم اندازهای جدیدی را پیش روی سیاستگزاران این عرصه در کشورمان قرار دهد. پژوهش حاضر به دنبال تدقیق ادبیات شهر خلاق و تبیین جایگاه آن دربازآفرینی فرهنگ مبناست بدین منظور با روش تحقیق توصیفی-تحلیلی تئوری شهر خلاق و راهبرد های برآمده از آن را مورد بررسی قرار داده است. یافته های پژوهش بیانگرآن است که توجه به دو عامل اصلیِ فرهنگ و اقتصاد(رقابت) در بستر ویژگی های مکانی، نظریه شهر خلاق را در راستای بازآفرینی شهری قرار داده است. این تحقیق سازوکار چنین ارتباطی را در قالب یک مدل مفهومی ارائه نموده است؛این مدل مفهومی می تواند راهبردهایی در عملیاتی نمودن نظریه شهر خلاق به عنوان رویکرد مداخله در بافتهای هدف برنامه های بهسازی و نوسازی شهری ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها


● Ashtari, H., & Mahdneghad, H. (2011) Creative city, Creative class, Tehran: Tisa Pub.
● Bianchini, F. & CLES. (1988) City centres, city cultures: The role of the arts in the revitalisation of towns and cities,
Manchester: CLE.
● Bianchini, F., & Parkinson, M. (1993) Cultural policy and urban regeneration: The West European experience,
Manchester: Manchester University Press.
● Brooks, AC& RJ Kushner (2001) "Cultural District sand Urban Development," International Journal of Arts and
management, 3.
● Currid, E. (2007) The Warhol Economy: How Fashion, Art and Music Drive, Princeton University Press, Princeton, New
York City.
● DCMS (1998) The creative industries mapping document, London: Department of Culture, Media and Sport.
● DCMS (2010) The creative industries mapping document, London: Department of Culture, Media and Sport.
● Florida, R. L. (2002) The rise of the creative class: And how it’s transforming work, leisure, community and everyday life,
New York, NY: Basic Books.
● Florida, R. L. (2004) Cities and the creative class, London: Routledge.
● Florida, R., & Tinagli, I. (2004) Europe in the creative age, London: Demos.
● Freestone, Robert and Chris Gibson. (2004) "City Planning and The Cultural Economy," City Futures Conference,
Chicago. Date Accessed: November 20, 2012.
● García, B. (2004) "Cultural policy and urban regeneration in western European cities: Lessons from experience,
prospects for the future," Local Economy, 19 (4), 312326-.
● Ghilardi, L., and Bianchini, F. (1997) Culture and neighbourhoods:A comparative report, Strasbourg: Council of Europe
Publishing.
● Goldbard, Arlene (2006) New Creative Community, The Art of Cultural Development, New Village Press.
● Griffiths, R. (1995) "Cultural strategies and new modes of urban intervention," Cities, 24 (4), 253–265.
● Hackworth, Jason (2007) The Neoliberal City: Governance, Ideology and Development in American Urbanism. Ithaca,
NY: Cornell University Press.
● Hearne, Rory (2006) "Neo-liberalism, Public Services and PPPs in Ireland," Progress in Irish Urban Studies, Vol. 2, pp.
114-.
● Hutton, T. A. (2004) "The new economy of the inner city," Cities, 21, 89–108.
● J. Navarro Yáñez, Clemente (2013) Do ‘creative cities’ have a dark side? Cultural scenes and socioeconomic status in
Barcelona and Madrid (1991–2001) CITIES, 35, 213220-.
● Landry, C. (2000) The creative city: a toolkit for urban innovators, London: Earthscan.
● Landry, C. (2006) The art of city-making, London: Earthscan.
● Lloyd, R. (2006) Neo-bohemia: Art and commerce in the postindustrial city, London:Routledge.
● Lotfi, S. (2011) "Culture led urban regeneration:contemplation on cultural motifs and regeneration act," Honarhaie Ziba,
(47), 4560-.
● Markusen, S. (2006) "Urban development and the politics of creative class. Evidence from the study of artists,"
Environment and Planning A, 38, 1921–1940.
● Martínez, G (2007) "Selling Avant-garde: How Antwerp Became a Fashion Capital (1990—2002)," Urban Studies, Vol.
44.
● Mollenkopf, John H. & Manuel Castells (1991) Dual city, Russell Sage Foundation, New York.
● Molotch, H. ( 1996) L.A. as design product: how art works in a regional economy. In: Scott, A.J., Soja, E.W. (Eds.), The
City: Los Angeles and Urban Theory at the End of the Twentieth Century. University of California Press, Los Angeles.
● Montgomery, J. (2005) Dublin, Sheffield, Manchester and Adelaide: Cultural Quarters as Mechanisms for Urban
Regeneration, in E. Charlesworth (ed.) City Edge: Case Studies in Contemporary Urbanism. Oxford: Elsevier.● O’Connor, Justin (2007) The cultural and creative industries: A review of the literature.Creative Partnerships, The
University of Leeds.
● Peck, J., Tickell, A. (2004) Neoliberalizing space. In N. Brenner, N. Theodore (Eds.), Spaces of Neoliberalism, Urban
Restructuring in North America and Western Europe. Malden, Oxford, Melbourne, Berlin: Blackwell Publishing, pp. 33–57.
● Pourjafar, M. & Dehghan, F. (2011) "Role of cultural landscape regeneration in the enhancement of the quality of citizen
life," Naqshejahan, (1), 81- 94.
● Pratt, A. C. (2008) Creative cities: The cultural industries and the creative class, Geografiska Annaler: Series B. Human
Geography, 90 (2), 107–117.
● Pratt, A. C. (2009b) Policy transfer and the field of the cultural and creative industries: learning from Europe? In L. Kong
& J. O’Connor (Eds.), Creative economies, creative cities: Asian–European perspectives (pp. 9–23) Heidelberg, Germany:
Springer.
● Pratt, A. C. (2010) "Creative cities: Tensions within and between social, cultural and economic development, A critical
reading of the UK experience," City, Culture and Society, 1 (1), 13–20.
● Quinn, B. (2005) Arts festivals and the city, Urban Studies, 42, 927–943.
● Santagata, W. (2002) "Cultural districts, property rights and sustainable economic growth," International Journal of Urban
and Regional Research, 26 (1), 9–23
● Sasaki, M. (2001) The Challenges for Creative Cities, Iwanami Shoten.
● Sasaki, M. (2010) "Urban regeneration through creativity and social inclusion:Rethinking creative city theory through a
Japanese case study," Cities, 27, S3–S9.
● Scott, A. J. (2000) The cultural economy of cities: Essays on the geography of imageproducing industries, London: Sage.
● Scott, A J. (2006) "Creative cities: conceptual issues and policy questions," Journal of Urban Affairs, 28 (1), 1–17.
● Stern, Mark and Seifert, Susan (2007b) Cultivating “Natural” Cultural Districts, Philadelphia: The Reinvestment Fund. Date
Accessed: September 5, 2012.
● Udo-Ernst, H. (2005) "Spaces for creativity and innovation," Creativity and Innovation Management, 14 (3), 288–298.
● Vanolo, A., (2005) "The image of the creative city. Some reflections on urban branding in Turin," Cities, 25 (6), 370–382.
● Wood, P., & Landry, C. (2007) The intercultural city: Planning for diversity advantage, London, Sterling, VA: Earthscan.
● Zukin, S. (1995) The cultures of cities, Cambridge, MA: Blackwell.