بررسی تطبیقی شاخصه های مسکن ایرانی- اسلامی با مسکن آپارتمانی امروز

نویسندگان
1 دانشیارگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران - نویسنده مسئول
چکیده
امروزه بحث پیرامون بازشناسی هویت ایرانی اسامی در معماری معاصر کشور در سطح وسیعی گسترش یافته است. موضوع مسکن بزرگ ترین سهم را در این امر داراست که به نحوی تمام اقشار جامعه با آن در ارتباط اند. احداث یک خانه پدیده ای فرهنگی محسوب شده و شکل و سازمان فضایی آن به شدت تحت تأثیر فرهنگی است که به آن تعلق دارد. بی توجهی یا عدم توجه کافی مسکن با رویکرد ایرانی- اسامی باعث شده که ارز شها و سنَت های قدیمی در کالبد و سیمای مسکن زیر پا گذاشته شود، و مردم نیز از حسنات و ارزش های آن بی بهره بمانند. هدف مقاله آ گاهی به اصول معماری مسکن ایرانی در گذشته و حال شروع می گردد و در ادامه اصول معماری مسکن ایرانی با اصول اجتماعی اسام تطبیق داده می شود، تا مشخص شود کدام یک از اصول مسکن ایرانی با اصول اسامی هماهنگی دارد، پیش بینی م یگردد بدین ترتیب، اصولی برای مسکن ایرانی معاصر براساس احکام اسام استخراج گردد. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی و با هدف شناخت ضرور تها و نیازهای طراحی معماری ایرانی- اسامی در شرایط کنونی جامعه انجام گرفته است. جامعه آماری مربوط متخصصین و دانش آموختگان رشته معماری که از میان آن ها 150 نمونه، با روش تصادفی ساده مورد پرسش نسخه 21 روابط SPSS گری قرار گرفته اند. پس از جمع آوری اطلاعات میدانی از طریق ابزار پرسش نامه با بکارگیری نرم افزار بین متغیرهای تحقیق مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهدکه برای بازگشت به الگوی ایرانی اسامی در طراحی و اجراء مجتمع های مسکونی امروزی چهار عامل «امنیت و آسایش»، «داشتن حریم خصوصی»، «استفاده از عوامل طبیعی» و «تواضع در خانه» به عنوان شاخصه های مشترک، مسکن بر مبنای فرهنگ ایرانی- اسلامی و مسکن آپارتمانی امروز هستند.

کلیدواژه‌ها


1- Molaei, Salahoddin and Sara Soleimani( 2011). Oraman: A Part of Islamic Architecture and Urban Development of Iran, First National Conference on Islamic Architecture and Urban Development.
2-Mahdavinejad, Mohammadjavad (2004). Wisdom of Islamic Architecture: Recognition of Iranian Islamic Architecture Principles, HONAR-HA-YE-ZIIBA , (66 -57 )19.
3-Mahdavinejad, Mohammadjavad (2003). Strategic Planning of Urban Development, Tehran: City Building and Architecture vice Presidency of the Ministry of Roads and Urban Development.
4-Memarian, GH (2005). Siri on the theoretical foundations of architecture, Tehran: Soroush knowledge.
5-Hashemi, R., (1996). the house and the architecture of the village, 10( 23), pp. 3-2.
6- The Holy Quran, Nahl, 80.
7-Masaeli, Sedighe(2009). Plan as of Religious Beliefs in traditional housing deserts in Iran, Tehran: Journal of Fine Arts; (37). Page 38 - 27.
8-Moore, Charles, Gerald Allen and Donlyn Lyndon; (1974). The place of Houses(New York: Holt), Rinehart and Winston.
9-Rapoport,A (1969). House form and culture, Englewood Cliffs, NJ:prentice.
10-Alexander, Christopher, in (2002). the architecture and the secret of immortality, a timeless building Translation: M. Ghaiyoomi Bidhendi, Tehran: the martyr Beheshti University.
11- Cooper, Claire(2000). house as their institutional, philosophical and psychological books perception of space; translation: A. Lord Jlfayy, of publishing the soil.
12- The Holy Quran, Araf, 74.
13- Pirnia, Mohammad Karim(2008). Iranian architecture, Tehran: Soroush knowledge publishing, printing.
14-Tabibian, M. and Chrbgv, Nasiba, Abdullahi mehr, Ensieh(2011). reflecting the Islamic Iranian, hierarchy in the Journal utopia. No. 7, pp. 63- 76.
15-Naiery Fallah, Siamak and Khalili, Mohammad, Taj al-Din ibn Muhammad cold, M., (2014). layers of privacy in traditional houses Iran, a symbol of religious pattern in family life; International Congress on Culture and religion; Qom.
16-Ekhvat, Hania, and Bemanian Mohammadreza (2010). Traditional Architecture and Urbanism in Islamic countries, Tehran Publication Helle.17- The Holy Quran, Noor, 28&27.
18-Seifian, Mohammad Kazem and Mohammad Reza Mohamoudi(2007). Privacy in Iranian Traditional Architecture, Tehran: City Identity. 1(1).
19-Mohebi, Marzieh, and khodashenas, Ali (2013). Input design solutions for residential buildings Masrba principle at the Iranian hierarchy, Second National Conference on Islamic Architecture & Urban Planning.
20-Ghezelbash, MR, and Abvlzya’, Farhad(1986). Alfaby traditional house in Yazd body.
21- Rezaimanesh, Ali and Loreki, Ibrahim and Mohammad Zadeh, Meysam(2012). the concept of good home (with a view of the Persian architecture and Islamic culture), Congress of Iranian-Islamic architecture and urbanism; Mashhad: Institute of Education Ali grave; 19 Avalanche
22-Farabi, abu Nasr Muhammad ibn Muhammad( 1975). Thoughts of People from Utopia, Tr. Seyed Jafar Sajjadi. Tehran: Iranian High Council for Culture and Art.
23-Naghizade, Mohammad(2006). A consideration of the transformation in the field of Iranian cities, HONAR HA-YE-ZIBA, (,)25 24 -15.
24-Hakim, Negar, (2002). Iran’s development of housing architecture in the early decades of the century, Tehran: Architect magazine; 3( 17).
25-Falah Manshadi, Elham(2011). Muslim city to look for housing in Nahj, Tehran: Islamic Architecture and Urbanism Conference.
26-The Holy Quaran, Shoarae, 129&128.