بررسی عوامل مؤثر در بهره وری انرژی در فضاهای آموزشی در اقلیم شهر تهران

نویسندگان
1 .استادیار . دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران -نویسنده مسؤول
2 دانشجوی کارشناسی ارشد, دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
امروزه توجه به بحث انرژی و آسایش در طراحی ساختمان، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت فضا داشته باشد. با توجه به اهمیت روزافزون مصرف انرژی و کمبود مطالعات در این زمینه خصوصاً در فضاهای آموزشی و توجه به گونا گونی اقلیمی کشورمان و سهم قابل توجه این فضاها در مصرف انرژی، نیاز به تعیین معیارهای طراحی بیش
از گذشته احساس می شود. هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل مختلف در تامین شرایط آسایش و تاثیر هر کدام بر میزان مصرف انرژی فضای آموزشی در اقلیم گرم و خشک شهر تهران می باشد. بدین منظور بوسیله روش شبیه سازی شبیه سازی شده و تاثیر متغیر های مختلف بر میزان مصرف انرژی eQUEST کامپیوتری، فضای کلاس درس در نرم افزار ارزیابی گردید. نمونه پایه این تحقیق ، یک کلاس درس متداول است که متغیرهای مستقل تحقیق شامل عایق حرارتی بام، عایق حرارتی دیوار، نفوذ ناخواسته هوا، ابعاد پنجره، نوع شیشیه و سیستم کنترل روشنایی می باشند. در مرحله اول تأثیر هر یک از متغیرها به صورت مستقل بر میزان مصرف انرژی کلاس درس تخمین زده می شود و در مرحله بعدی تأثیر نسبی هر یک از متغیرها بر میزان مصرف انرژی موردنیاز ساختمان و بهترین ترکیب متغیرها بر مصرف انرژی کلاس درس شناسایی گردید.بر اساس نتایج بدست آمده، تاثیر مستقل هر متغیر و همچنین تاثیر همزمان بکارگیری متغیرهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و بهترین حالت هر متغیر که در آن بهره وری انرژی بالاتری حاصل شده بود، شناسایی گردید . بر اساس نتایج بدست آمده در این مرحله می توان ادعا کرد که در صورت طراحی مناسب فضاهای آموزشی می توان ضمن تامین شرایط آسایش حرارتی و بصری، در مصرف انرژی فضاهای آموزشی تا 55 % صرفه جویی نمود.

کلیدواژه‌ها


1.Mahdavinejad M. (2013) ; Optimum Energy Efficient Architecture Based on Thermal Behavior of Buildings’ Roofs; Naqshejahan, 42 – 35 )2(3.
2.Lanniello E., Ambrosio Alfano FR. (2010); WS10: the REHVA guidebook on indoor environment and energy efficiency in schools e Part 1. Principles; The REHVA European HVAC Journal; pp.: 38-35
3.Pourjafar M.R., Bemanian M.R., Heidari S. , Taban M. (2012); Climate Impact on Architectural Ornament Analyzing Shadow of Khavoon in Dezful Historical Context Using Image Processing; Naqshejahan, – 79)3( 2 90.
4.Lombarda L.P. , Ortiz J. , Pout C. (2007); A review on buildings energy consumption information; Energy and Buildings , Volume 40, Issue 3, Pp: 398–394
5.Bingler S., Quinn L., Sullivan K. (2003); School as centers for community: a citizen’s guide for planning and design; National clearinghouse for Educational facilities; Washington DC. http://www.edfacilities.org/pubs/scc_publication. pdf
6.Mendell M. J., Heath G. A. (2005); Do indoor pollutants and thermal conditions in schools influence student performance? A critical review of the literature; Indoor Air 15(2005); Pp.: 52–27
7.Uline C., Tschannen-Moran M.(2008); The walls speak: the interplay of quality facilities, school climate, and student achievement; Journal of Educational Administration ;Vol. 46 Issue: 1, pp.73 – 55.
8.Lee M.C.,. Mui K.W , Wong L.T., Chan W.Y., Lee E.W.M., Cheung C.T.(2012); Student learning performance and indoor environmental quality (IEQ) in air-conditioned university teaching rooms; Building and environment , Volume 49; pp. 244-238
9.Smith R., Bradley G.(1994); The Influence of Thermal Conditions on Teachers’ Work and Student Performance; Journal of Educational Administration, Vol. 1( 32); pp.34 42 –.
10. Perez Y., Capeluto I.(2009); Climatic consideration in school building design in the hothumid climate for reducing energy consumption; Applied Energy 86; pp. 348–340.
11. Theodosiou T.G. , Ordoumpozanis K.T.(2008); Energy, comfort and indoor air quality in nursery and elementary school buildings in the cold climatic zone of Greece; Energy and Building 40; pp. –2207 2214.
12. Becker R., Goldberger I., Paciuk M.(2007);Improving energy performance of school building while ensuring indoor air quality ventilation; Building and Environment 42; pp. 3276–3261.
13. Besler GJ., Besler M. (2000);Toward healthy microclimate of closed space and habitats; Environmental Protection Engineering 3(26); pp. 38–23.
14. Yellamraju, Vijaya. (2004); Evaluation and design of double skin façade for office building in hot climates; Ms diss.; Texas A&M university.
15. McClintock, M., & Perry, J. (1997); The Challenge of ‘Green’ Buildings in Asia; In: International Conference of Building Envelope Systems and Technologies (ICBEST); Bath University, UK.
16. Hamza, N.( 2008); Double versus single skin facades in hot ardi areas; Energy and buildings 40 ;pp.248-240.
17. Dorer V., Weber A.,(1999);Air contaminant and heat transport models: integration and application; Energy and Building 1(30) ; pp. 104–97.
18. Eriksson J., Wahlsrom A. (2002); Use of multi-zone exchange simulation to evaluate a hybrid ventilation system; ASHRAE
Transactions; 2(108), pp. 817–811.
19. Becker R., Paciuk M.(2003);Upgrading energy efficiency, comfort and air quality in a school;2nd international conference
on building physic ; Leuven, Belgium, Sep. 2003, pp. 935–929.
20. Elahibakhsh A. H., ShahMohammadi F., (2007); Building energy simulation software selection for Development in the
Country; In: 22nd international Power system conference; Nov. 2007; Tehran; Iran.
21. Hirsch, James J.(2009). equest introductory tutorial. http://www.doe2.com/download/equest/ eQUESTv-3Overview.pdf
22. Ming Tsun Ke et al., 107-100 :201323. American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers; (1999)
ASHRAE Handbook;
24. Charted Institution of Building Services Engineers (1999); CIBSE Guide A , Environmental design
25. Barton R. (Editor) (2006); Retrofitting in educational buildings – energy concept advisor for technical retrofit measures, Technical synthesis report annex 36; International
Energy Agency (IEA).