بهبود رضایت دانشجویان از عوامل جسمی در محیط های آموزشی بر اساس مفاهیم آیات قرآن و روایات فقهی

نویسندگان
دانشیار ، دانشکده معماری و مهندسی ایسم شهری ، دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ، تهران
چکیده
شرایط فیزیکی محیط بسیار بر کارایی و اثر بخشی یادگیری فردی و گروهی تأثیر می گذارد. از طرف دیگر ، شناخت نیازهای جسمی و روحی دانش آموزان بر اساس دستاوردهای علوم انسانی و آموزشی به منظور متناسب بودن با فضاهای آموزشی و هماهنگی معماری فضا با نیازهای آنها ، امری مهم است. بنابراین ، تکیه بر مفاهیم آیات قرآن و احادیث فقهی مبنی بر ضرورت و اهمیت رضایت ملاک ، در هنگام جلب رضایت مردم و رضایت پروردگار است؛ در این تحقیق ، ما سعی می کنیم رضایت را به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت معماری مدرسه شناسایی کرده و در جهت بهبود و بهبود وضعیت گام برداریم. علاوه بر پرداختن به نیازهای اساسی ، ملاحظات کیفی نیز مورد توجه قرار می گیرد. تحقیق حاضر ، از نظر هدف ، شامل تحقیقات اساسی است و از نظر ماهیت ، تحقیقات کمی - کیفی است. از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده و از اطلاعاتی که به عنوان ترکیبی از روشهای کمی و کیفی جمع آوری شده است ، استفاده شده و روابط بین متغیرها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این مطالعه دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران هستند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. به منظور سنجش دیدگاه های افراد ، جدول هدف و محتوا براساس مطالعات و مصاحبه های انجام شده با صاحب نظران حوزه های آموزشی تهیه شده است. دستاوردها نشان می دهد که پنج عامل موثر بر رضایت: ۱) انعطاف پذیری و ابعاد فضایی ، ۲) قابلیت خواندن و دسترسی ، ۳) زیبایی فضا (زیبایی شناسی) ، ۴) آسایش محیطی و ۵) قلمرو و مشارکت مردم استخراج شده است. بنابراین آنچه به دست آمده این است که به منظور رضایت بخشیدن به مردم

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[Noghrekar, A., Mozafar, F., Bahram, S., Shafayi, M. , Kindergarten design, Educational Innovation, (2009), 8(32) 39-59.
Longman, Longman Dictionary of American English, Longman,.(2008).
Khoramgah, S. Review and analysis of urban parks quality with emphasize on public satisfaction, Tarbiat Modares University,(2011).
Zimmerman, M. Encyclopedia; Available at: http://www.selfknowledge.com, (2003).
Webster, Merriam-Webster's Dictionary of English Usage, Merriam-Webster Inc, (1994).
Mendoza, M.G., V. Napoli. System of society, “mami-dadc community colley, sixth edition. (1995), P. 156.
Mortazavi, S. Learning Spaces in Psychological Perspective, New Schools Journal, (1997), 249-262.
Lotf Ata, A. Criteria for New Learning Spaces, Urban Management Journal, (2008), 21, 73-90.
Jahad Daneshgahi . New Achievement in Education and Learning, (2008), 1-278.
Kamelnia, H. Syntax Learning Spaces, First ed., Tehran: Sobhan Noor, (2009).
Azemati, H.R. Pourbagher, S. Analysis and Recognition of Factors affecting Stress in Educational Environments (Based on Shannon Entropy), CEPAL REVIEW. (2017), pp.2874-28771.
Salsabili, N., Qasemi, N. Criteria of Educational Defeat, Talim & Tarbiat, (2004), 25-58.
Jahangiri, J., Abotorabi, F., Tanha, F. Interaction of Satisfaction and Dormitory Life, Zan & Farhang, (2012), 4(4) 89-106.
Azemati,H.R. Sabahi ,S. Azemati,S. Environmental Factors affecting Student Satisfaction of Learning Spaces, Naghshe Jahan, (2012), 2(2), 31-42.
Estelaji, A., Yordakhi, M. Importance of Physical and Spatial Planning in Rural Spaces, Human Geography, (2010), 2(4) 153-165.
Bisadi, M., Mozafar, F., Hosseini, B. Influential Spatial Characteristics in Researchers Creativity. (2013), 7(3) 239-249.
Kamelnia, H. New Vision to Learning Spaces, Memari & Farhang , (2010), 41.
Day, C .Environment & Children: Passive lessons from the everyday environment, UK: Elsevier Architectural Press, (2007).
Donald C. Orlich & Robert J. Harder & Richard C. Callahan . Teaching Strategies: A Guide to Effective Instruction, Washington State University, 10th edition, (2012). pp. 61-78.
According to the web site (http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28212),(2016).
Besharat Magazine, No. 25, God's satisfaction, (2001). Taken from the site: (http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View)
Ray Shahri, Mohammad Mohammadi. Retrieved from the official website of Ayatollah Rai Shahri, (2014).
Hourihan, Kevin, Context-development models of residential satisfactions, Environment and behavior, (1984). Vol. 16, No. 3.
Gifford, R. Environmental Psychology: Principles and Practice, London, Boston, Allyn and Bacon, (1997).