مروری نو بر ادراک حسی در معماری بازار ایرانی-اسلامی (نمونه موردی: بازار کاشان)

نوع مقاله : مروری تحلیلی

نویسندگان
1 ﮔﺮوه ﻣﻌﻤﺎری، واﺣﺪ ﻧﻄﻨﺰ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﻧﻄﻨﺰ، ایران
2 ﮔﺮوه ﻫﻨﺮ و ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﻌﻤﺎری و ﺷﻬﺮﺳﺎزی، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، ایران
3 ﮔﺮوه ﻫﻨﺮ و ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس، ﺗﻬﺮان، ایران
چکیده
ﻣﻘﺪﻣﻪ: در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ، ادراک ﺣﺴﯽ ﻣﻘﺪﻣﻪ اوﻟﯿﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻌﻨﺎ اﺳﺖ و ﻃﺮاح ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎید ﺗﻔﮑﺮات ﺻﺮﻓﺎ فنی را ﺑﺎ دﻧﯿﺎی ادراک ﺣﺴﯽ ﮔﺮه ﺑﺰﻧﺪ ﺗﺎ اﻣﮑﺎن ﻧﺰدیکﺷﺪن ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی واﻗﻌﯽ و زﻧﺪه ﻣﻮﺟﻮد در دل زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮدم ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد. در ﻣﻌﻤﺎری ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺗﺸﮑﻞﻫﺎی ﮐﺎﻟﺒﺪی و رواﻧﯽ ﻣﻮﻟﻒ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﺮی ﺑﺮای ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی اﺛﺮ او ﺗﺒﺪیل ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮد ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺟﻮﻫﺮهای ﻣﻌﻨﻮی از ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻌﻤﺎری ﺳﻨﺘﯽ ایران ﺑﻪویژه ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎزار ایراﻧﯽ ﻧﻮﻋﯽ ﻣﻌﻤﺎری ﺗﺠﺴﻤﯽ، ادراﮐﯽ- ﺣﺴﯽ اﺳﺖ و ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺣﻮاس را ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻔﻬﻮم و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺎزار ﮐﺎﺷﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻓﻀﺎیی ﻫﻤﺨﻮان ﺑﺎ ارزشﻫﺎ و ﻫﻮیت ایراﻧﯽ ﺑﻮد. ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از روشﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺖ و ﺑﺪﻧﻪ اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ- اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ ﺑﻮد.

ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎزار ﮐﺎﺷﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪای از ﺑﺎزارﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ایران، ﺑﺎﭘﯿﮑﺮهﻣﻨﺪﮐﺮدن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺤﺮک ﺣﻮاس، ﻧﻈﺎم ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس را ایجاد ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻧﻈﺎم ﺟﻬﺖدﻫﻨﺪه اﺻﻠﯽ، ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ دﻋﻮتﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ و ﮐﺸﻒ ﻓﻀﺎ را رﻗﻢ زده و در ﻓﻀﺎﻫﺎیی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﺗﯿﻤﭽﻪﻫﺎ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎز ﻣﺠﺎور ﺑﺎزار، آراﻣﺶ و ﺗﺎﻣﻞ را ﺑﺮای ﺑﺎﺷﻨﺪﮔﺎن در ﻓﻀﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﺳﺎزد. در ﺑﺎزار، ﻓﺮآیند ادراﮐﯽ در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ ازدﺣﺎم و ﺧﻠﻮت ﻣﻄﻠﻮب در ﻣﺤﯿﻂ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽآید. این ﺧﻠﻮت در ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ایجاد ﮐﯿﻔﯿﺖ دﻋﻮتﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ آراﻣﺶ، ﺗﺎﻣﻞ، ﻏﻮر و اﻧﺪیشه ﻣﯽﺷﻮد، در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪی و ﺑﺮاﺳﺎس آﮔﺎﻫﯽ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ دریافت ﻧﻈﺎمﻫﺎی ﻣﻌﻨﺎیی و در ﻧﻬﺎیت ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ارزشﻫﺎ و زیباییﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽﺷﻮد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Farah H. The unison of light and color in Iranian urban spaces. Honar-Ha-Ye Ziba. 2007;27(27):27-34. [Persian]
Pallasma J. The eyes of the skin: architecture and the
senses. Ghodsi R, translator. Tehran: Parham Naghsh; 2009. pp. 38-73. [Persian]
Schultz CN. The concept of dwelling: On the way to figurative architecture. Yar Ahmadi A, translator. Tehran: Agah; 2008. [Persian]
Lawson B. The language of space. Eynifar AR, Karimian F, translator. Teharan: University of Tehran; 2013. [Persian]
Naghizadeh M. The effect of architecture and city on cultural values. Honar-Ha-Ye ziba. 2002;11(11). [Persian].
Shafiee Ardestani R, Sharifi Daramadi P. Blindness and environment perception. Isfahan: Sepahan; 2007. [Persian]
Nasafi A. Le Livre de L'homme parfait (Kitab al -insan al-kamil). Mole M, Corbin H, editors. Dehshiri SZ, trasnlator. 7th Edition. Tehran: Tahoori; 2006. [Persian]
Dehkhodā AA. Dehkhoda's Dictionary. 16th Volume. 1st Edition. Tehran: University of Tehran; 2000. [Persian]
Webster M. Wester’s third new international dictionary. Massachusetts: Merriam Webster; 1986.
Longman P. Longman Dictionary of Contemporary English. 4th Edition. London: Pearson Longman; 2009.
Moin M. Moin encyclopedic dictionary. 1st Edition. Tehran: Behzad; 2011. [Persian]
Falamaki M, Akbari A. Investigation of “Senses & Emotion” Notions in Phenomenology of Built Spaces. Iran J Anthr Res. 2016;6(1):7-12. [Persian]
Gifford R. Environmental psychology: Principles and practice. Boston: Allyn & Bacon; 1997. [Persian
Khosravi Z. Psychological Foundations of gender. 1st Edition. Tehran: Alzahra University; 2003. [Persian]
Iravani M, Khoda-panahi MK. Sensation and perception psychology. 5th Edition. Tehran: Samt; 2000. [Persian]
Firouzi MA, Nasrabadi Z. The Impact of Modernism on the Bazaar in Kashan. J soc dev. 2014;8(3):53-74. [Persian]