بررسی تاثیر رویکرد سبز در زمین‌های بازی بر دستاوردهای کودکان

نوع مقاله : مروری تحلیلی

نویسندگان
گروه معماری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویکرد سبز (آب، خاک و گیاه) زمین‌های بازی بر دستاوردهای کودکان بود. دستاوردهای حضور کودک در فضای طبیعی شامل ارتقای مهارت‌های پرورشی، ذهنی و شناختی، تسهیل‌کنندگی آموزش و قابلیت احیای ارتباط کودک و طبیعت است. در این بین تسهیل‌کنندگی آموزش و احیا ارتباط گسسته‌شده کودک و طبیعت به‌عنوان فاکتورهایی که تنها با قرارگیری کودک در محیطی با رویکرد سبز حاصل می‌شود، از دستاوردهای کودک انتخاب شده و چگونگی دستیابی کودک به این دو مهم مورد بررسی قرار گرفته است.

ابزار و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل روان‌شناسان و والدین کودکان ۵ تا ۱۲ساله در تهران بودند که اطلاعات آنها با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از روش‌های تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که رویکرد سبز در زمین بازی بر دستاوردهای کودکان تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین نتایج نشان دادند که میزان تاثیر زمین بازی طراحی‌شده بیشتر از زمین بازی بکر و طبیعی بر دستاوردهای کودکان است.

نتیجه‌گیری: علی‌رغم حضور بازی در تجربه تاریخی بشر و نقش آن در رشد کودک، همچنین آگاهی از تاثیر قرارگیری کودک در فضای بازی طبیعی، امروزه شاهد کاهش کیفیت فضاهای بازی و بی‌توجهی به رویکرد سبز در آن هستیم. براساس یافته‌های این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت استفاده از زمین بازی طراحی‌شده با رویکرد سبز تاثیر معنی‌داری بر دستاورد کودکان خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1- Postman N. Technopoly: the surrender of culture to Technology. Tabatabaei S, translator. 1st Edition. Tehran: Soroush; 1993. [Persian] [link]
Louv R. Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. J Leis Stud Recreat Educ. 2005;21(1), pp 136-137 [DOI:10.1080/1937156X.2006.11949572 Add to Citavi project by DOI]
Ramshini M, Hasanzadeh S. The Effect of Family-Centered Nature Therapy on Interactions Between Parent and Child With Autism Spectrum Disorder. Iranian Rehabilitation Journal. 2018;16(4): 379-386. [DOI:10.32598/irj.16.4.379 Add to Citavi project by DOI]
Corraliza JA, Collado S, & Bethelmy L. Nature as a moderator of stress in urban children. Proc Soc Behav Sci. 2012;253-63. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.03.347 Add to Citavi project by DOI]
Mozaffar F, Mehdizadeh Seraj F, Mirmoradi SS. Recognizing the role of nature in educational spaces. J Technol Educ. 2009;4(1)37-46. [Persian] [link]
Shafaei M, Madani R. Foundamentals of children playground design based on innovation model. J Technol Educ. 2010;4(3):215-22. [Persian] [link]
Collado S, Corraliza JA, Staats H, Ruiz M. Effect of frequency and mode of contact with nature on children's self-reported ecological behaviors. J Environ Psychol. 2015;41:65-73. [DOI:10.1016/j.jenvp.2014.11.001 Add to Citavi project by DOI]
Gebser J. The ever-present origin. Athens: Ohio University Press; 1985. [link]
Nabhan GP, Trimble S. The geography of childhood: why children need wild places. Boston: Beacon Press; 1994. [link]
Hart R. Wildlands for children: consideration of the value of natural environments in landscape planning. LANDSCHAFT + STADT. 1982;14(1):34-9. [link]
Heft H. Affordances of children's environments: a functional approach to environmental description. Children's Environ. Quarterly.1988;5(3):29-37. [link]
Matthew MH. Making sense of place: children's understanding of large-scale environments. Hemel Hempstead, Hertfordshire: Harvester Wheatsheaf; 1992. [link]
Titman W. Special places, special people. The hidden curriculum of school grounds. G.B. [Great Britain]: World Wide Fund for Nature; 1994. [link]
Rivkin MS. The great outdoors. Restoring children's rights to play outside. Washington DC: National Association for the Education of Young Children; 1995. [link]
Pyle R. Eden in a vacant lot: special places, species and kids in the community of life. In: Kahn P, Kellert SR, editors. Children and nature: psychological, sociocultural, and evolutionary. Cambridge: MIT Press; 2002. [link]
Bjorklid P. Children's Outdoor Environment. Lund: Gleerup; 1982. [link]
Krippner S. Dreams and creativity. In: Runco MA, Pritzker SR, editors. Encyclopedia of creativity. Volume 1. San Diego: Academic Reess; 1999. p. 597-606. [link]
Alexander C, Ishikawa S, Silverstein M, Jacobson M, Fiksdahl-King I, Angel S. A Pattern Language. New York: Oxford University Press; 1977. [link]
Paulus PB. Groups, teams, and creativity: the creative potential of idea-generating groups. Appl Psychol Int Rev. 2000;49(2):237-62. [DOI:10.1111/1464-0597.00013 Add to Citavi project by DOI]
Mamykina L, Candy L, Edmonds E. Collaborative-creativity. Commun ACM. 2002;45(10):96-9. [DOI:10.1145/570907.570940 Add to Citavi project by DOI]
Fjotroft I. The natural environment as a play ground for children. The impact of outdoor play activities in pre-primary school children. Early Child Educ J. 2001;29(2):111-7. [link]
Chalufour I, Worth K. Exploring water with young children. St. Paul, MN: Redleaf Press; 2005. [link]
O'Neill D, McAlister L. Learning through play. Gracehill: Gracehill Primary School NEELB; 2015. [link]
Bragg J. Growwing with children: the early childhood years. Azimi P, translator. 1st Edition. Tehran: Asia Publication; 1999. [Persian] [link]
Singer DG. Make-believe: games and activities for imaginative play. Alizadeh H, translator. 1st Edition. Tehran: Javane Roshd; 2009. [Persian] [link]
Hanafizade P, Rahmani A. Multi- dimensional constructs research method. Tehran: Termeh. 2010. [Persian] [link]