دوره 12، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 21-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riyahizadeh M, Falamaki M, Pourzargar M. Reading the Relationship between Historicism and the Concept of Identity in the Modern Architecture Heritage of Tehran (1310-1320). Naqshejahan 2022; 12 (3) :1-21
URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-60342-fa.html
ریاحی زاده مجید، فلامکی محمد منصور، پورزرگر محمدرضا. خوانش نسبت تاریخ گرایی و مفهوم هویت در میراث معماری مدرن (1310-1320)؛ نمونه موردی: شهر تهران. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. 1401; 12 (3) :1-21

URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-60342-fa.html


1- دانشجوی دکتری معماری گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، moh.falamaki@iauctb.ac.ir
3- استادیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3441 مشاهده)
اهداف: میراث معماری مدرن اولیه در دوره پهلوی اول، بیانگر مفهوم هویت در ساحتی جدید بوده که حاصل انقطاع معماری سنتی ایران است. تجربه معماری تاریخ­گرا در دوره پهلوی اول، از نخستین تلاش­ های صورت گرفته در راستای امتداد هویت معماری ایران در این قالب نوین می ­باشد. هدف از این پژوهش بازخوانی ریشه­ ها و سطوح رویکرد تاریخ­ گرا در دوره پهلوی اول است تا چگونگی استمرار هویت در میراث معماری مدرن این دوره تبیین گردد.

روش­ ها­: رویکرد این پژوهش کیفی است که با روشی توصیفی-تحلیلی، ارتباط ارزش­ فرهنگی میراث معماری مدرن را با مفهوم هویت در معماری تعیین نموده، از طریق رجوع به اسناد مربوطه، روند شکل­ گیری معماری را در دوره پهلوی اول مورد بررسی قرار داده و با مطالعه­ منابع کتابخانه ­ای، به واکاوی مفهوم هویت در معماری و مؤلفه‌های وابسته به آن می ­پردازد. سپس با روشی استنباطی، ارتباط سطوح تاریخ­ گرایی و هویت پذیری در میراث معماری مدرن را واکاوی نموده و بر اساس آن ابنیه منتخب از جریان تاریخ­ گرای پهلوی اول را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می­ دهد.

یافته‌ها: تاریخ ­گرایی تقلیدی، الگویی و مفهومی سه سطح شکل­ دهنده رویکرد بازگشت به گذشته هستند که با مراحل مختلف هویت یعنی فرمی، استنباطی و معنایی ارتباط مستقیم دارند.

نتیجه گیری: هویت در میراث معماری دوره پهلوی اول با نگرش تاریخ­گرا، در ابتدا از طریق برداشت مستقیم و انطباق عینی با شاخصه­ های معماری تاریخی ایران، به شکلی فرمی انتقال می­یابد. در امتداد آن، گروهی دیگر از ابنیه شکل می­ گیرند، که هویت در آن‌ها به ­واسطه به­کارگیری غیرمستقیم عناصر معماری ایران و پالایش و تجرید مؤلفه‌های تاریخی، از طریق بازنمایی محتوایی امتدادیافته و ضمن تأکید بر تشابه، تمایزی فرهنگی را در میراث معماری این دوران، به نمایش می­گذارند.
متن کامل [PDF 1261 kb]   (2360 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: معماری اسلامی ایرانی پیشرو
دریافت: 1400/12/18 | پذیرش: 1401/3/8 | انتشار: 1401/7/1

فهرست منابع
1. آقایی مهر معین، قره‌بیگلو مینو. معاصر سازی هویت- مبنا؛ نمونه موردی: بافت‌های شهری معاصر ایران در دوره پهلوی. نقش‌جهان. 1399; 10(1): 11-18 [Article] [DOI]
2. اندرودی الهام. مستندسازی دانش‌بنیان میراث معماری در ایران. هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 1392; 18(53): 79-90 [Article] [DOI]
3. ایرجی جواد، نوروز برازجانی ویدا. تأثیر معماری نیکولای مارکوف بر هویت شهر تهران. مطالعات ملی. 1396; 18(70): 133-144. [Article]
4. پورزرگر محمدرضا، عابدینی حامد. تبیین مؤلفه‌های معاصر سازی و ارتقای کیفی بافت هم‌جوار امامزاده صالح (ع). نقش‌جهان. 1399; 10(1): 63-74 [Article]
5. پورزرگر محمدرضا، عابدینی حامد، اعتمادی علی. نقش‌آفرینی مؤلفۀ «خیابان» بر روند‌ تجد‌د‌گرایی و توسعۀ تهران نمونه مورد‌ی خیابان لاله‌زار. باغ نظر. 1399; 17(91): 5-16 [Article] [DOI]
6. حق‌جو امیر، سلطان‌زاده حسین، تهرانی فرهاد، آیوازیان سیمون. گرایش‌ها و رویکردهای نظری معماری بناهای دولتی و حکومتی دوره پهلوی اول و دوم. مطالعات هنر اسلامی. 1398; 15(34): 164-170
7. خدامی پور اکرم، ذبیحی حسین، مفیدی شمیرانی سید مجید.ارزیابی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر ارتقاء هویت منظر معماری در نماهای معاصر. برنامه‌ریزی شهری. 1399; 11(4): 197-214 [Article]
8. دامیار سجاد. رابطه وجوه ادراکی انسان با عوامل هویت‌بخش در معماری. مسکن و محیط روستا. 1393; 33(146): 91-106 [Article]
9. رحیمی روح اله، حیدرنتاج وحید، نجاری الموتی یاسمن، انوری‌فر شیرین. بررسی گردشگری سبز و توسعه فرهنگی جوامع محلی با احیای میراث معماری صنعتی مازندران. نقش‌جهان. 1401; 12(1): 84-104. [Article]
10. رفاهی هدی، جاوید صباغیان. تحلیل زمینه‌مند نوسنت‌گرایی در هنر معاصر ایران (دهه 1340 شمسی) از منظر گفتمان‌شناسی میشل فوکو. کیمیای هنر. 1396; 6(25): 23-37. [Article]
11. ریاحی‌مقدم ساشا، طالبیان محمدحسن، محمدمرادی اصغر. واکاوی مؤلفه‌های مؤثر بر طبقه‌بندی آثار میراث معماری بر اساس رویکردها و سیاست‌های حفاظت در کشورهای اروپا. مطالعات معماری ایران. 1400; 10(20): 213-237 [Article] [DOI]
12. شاهرخی شیما، نیکنامی کمال‌الدین، ایزدی محمد سعید. تداوم ارزش‌های جغرافیای طبیعی در عرصه حفاظت از میراث معماری شهر (مورد پژوهی: میراث معماری شهر تاریخی چغازنبیل). جغرافیا(برنامه‌ریزی منطقه‌ای). 1400; 12(45): 571-587 [Article] [DOI]
13. شهبازی چگنی بهروز، دادخواه کاظم، معینی مهدی. بررسی نقش الگوهای هویت پرداز در هویت معماری معاصر ایران. مطالعات تطبیقی هنر. 1393; 4(8): 133-122 [Article]
14. غلامی سارا، سهیلی جمال‌الدین، رهبری منش کمال. تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی بر گونه‌های مسکن طبقه متوسط (در دوره میانی و پایانی پهلوی دوم بین سال‌های 1332 تا 1357). هفت حصار. 1400; 9(35): 133-150 [Article]
15. فردپور سارا، دولت‌آبادی فریبرز، مهدوی‌نژاد محمدجواد. خوانش طرح‌واره نمای ساختمان‌های شهری معاصر تهران در دوره پهلوی اول و دوم. آرمان‌شهر. 1400; 14(35): 149-164 [Article] [DOI]
16. مهدوی‌نژاد محمدجواد. در جستجوی معماری سرآمد: ظرفیت‌های معماری معاصر ایران برای تبدیل به میراثی برای آینده. آرمان‌شهر. 1395; 9(17): 129-138 [Article]
17. مهدوی‌نژاد محمدجواد، دیده‌بان محمد، بزاززاده، حسن. میراث معماری معاصر و هویت صنعتی در محدوده‌های تاریخی (نمونه موردی: شهر دزفول). مطالعات شهر ایرانی اسلامی. 1394; 6(22): 41-50. [Article]
18. مهدوی‌نژاد محمدجواد، سعادت‌جو پریا. هویت گرایی در معماری معاصر کشورهای اسلامی؛ نمونه موردی: عربستان سعودی. پژوهش‌های معماری اسلامی. 1392; 1(1): 57-74 [Article]
19. مهدوی‌نژاد محمدجواد، طالب هاشمی سیده سارا. نقش کیفیت طراحی و اجرا در تحقق مفهوم هویت در معماری معاصر ایران. اندیشه معماری. 1396; 1(1): 94-105 [Article]
20. یگانه منصور، ارجمندی سمیرا. بازخوانی هویت معماری تهران از ادبیات داستانی ایران. جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. 1396; 9(2): 150-181 [Article] [DOI]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.