دوره 14، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 28-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qandchi A, Behzadpour M, Kalantari M. The necessity and position of sensory mediator on the mind organization in the conceptualization process. Naqshejahan 2024; 14 (3) :1-28
URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-75303-fa.html
قندچی آرش، بهزادپور محمد، کلانتری میترا. بررسی ضرورت و جایگاه میانجی حسّی در مبادی سامانه ادراک انسان مبتنی بر نظریه علامه طباطبایی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. 1403; 14 (3) :1-28

URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-75303-fa.html


1- دانشجوی دکتری معماری، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران
2- استادیارگروه معماری؛ واحد هشتگرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ هشتگرد؛ ایران ، mohammad.behzadpour@hiau.ac.ir
3- استادیار گروه معماری، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران
چکیده:   (626 مشاهده)
اهداف: همواره در حل مساله معماری، مرزهای روشن و گاه ناروشنی میان آنچه که یک طراح معمار می شناسد، و آنچه نمی شناسد، مشاهده می شود. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل ضرورت رابطه حسی بین درون و بیرون ذهن یک طراح خواهد بود.

روش­ ها: پارادایم تحقیق آزادپژوهش بر مبنای بنیان های فلسفی تحلیل رابطه میان ظراح و اثر معماری است. هدف پژوهش، از نظر نوع، بنیادی است و بر أساس آن، با روش تحقیق توصیفی اسنادی در ماهیت رابطه معمار و اثر معماری بحث می نماید. از نظر نوع جزو تحقیقات کیفی است و برای تطبیق مطالعه کیفی با واقعیت جامعه هدف، از ابزار پرسشنامه استفاده می شود. سامانه اعتبار علامه طباطبایی به عنوان چارچوب نظری پژوهش انتخاب شده است.

یافته­ ها: تحلیل دانش موجود در این ادبیات نظری فلسقه معماری و مبانی نظری معماری معاصر نشان می دهد که برای پردازش اطلاعات پدیده های خارجی به سامانه حسی به عنوان میانجی نیاز است. بدون شناخت عمیق از این سامانه حسی، فعالیت و تداوم کارکرد سامانه شناختی انسان به عنوان سوژه تحلیل کننده مقدور نیست. درعمل، بود و نبود دستگاه ذهن، وابسته به این سامانه حسی است، سامانه ای که همواره یکی از زیرسامانه های «نظام ادراک انسان» به شمار می آید.

نتیجه­ گیری: بر اساس مفاهیم اساسی مطرح شده توسط علامه طباطبایی و تحلیل های صورت گرفته در حوزه فرآیند طراحی معماری، می توان اینگونه جمعبندی نمود که دریافت اطلاعات مورد نیاز سامانه ادراک، تنها به طریقه ابزار حسی میسر می شود، و هر گونه ادراک مافوق تجربه، غیرممکن است.
 
متن کامل [PDF 1413 kb]   (388 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: معماری اسلامی ایرانی پیشرو
دریافت: 1403/12/15 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/8/11

فهرست منابع
1. ابراهیمی زهره. نقدی بر نظریه شناخت والتر ترنس استیس؛ مروری بر کتاب وجود و نظریه شناخت. نقد و نظر. 1391؛17(4 (پیاپی 68)). [Article]
2. احمدی احمد. تأثیر نگارش روشمند در سهولت یادگیری. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. 1392؛17(28):1-15. [Article]
3. امیرکیایی سیدمهدی، مفیدی شمیرانی سیدمجید، مهدوی نژاد محمد جواد، رییس سمیعی محمدمهدی. طراحی به روش واسازی و الگويی برای معماری زيستسازگار. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. 1398؛21(12): 277-289. [Article] [DOI]
4. باقری طالقانی ابراهیم، پورمند حسن علی. طراحی مسئله محور و راه حل محور در روششناسی طراحی. دستاورد. ؛27(37):18-25. doi: 10.30480/dastavard.2017.529 [Article]
5. بیگلربیگی کیمیا، صفوی سیدعلی. ارتقاء کیفیت طراحی مسیر های پیاده در محدوده تاریخی و میراثی شهر تهران با هدف توسعه گردشگری فرهنگی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۲۹-۴۲. [Article]
6. جلیلوند محسن، بشیری آذر محمد. اندیشه سیاسی علامه طباطبایی. مطالعات منافع ملی زمستان. 1395؛ 6: 49-69. [Article]
7. حسینی مرتضی. امر عدمی نزد علامه طباطبایی و شلایرماخر. حکمت و فلسفه. 1387؛ 4(6): ، صفحه 105-121 [Article]
8. حیدری احمدعلی، سیدی سیدمحمدجواد. هستی‌شناسی امر ایجابی: بررسی بنیان‌های هستی‌شناسی ایجابی ژیل دلوز نزد فلاسفه‌ پیشاکانتی و پساکانتی. جستارهایی در فلسفه و کلام. 1395؛48(2): 27-53. doi: 10.22067/philosophy.v48i2.55481 [Article]
9. خادمی سمیه، اصغری کاظم. بررسی مشرب عرفانی علامه طباطبایی. دین پژوهی و کارآمدی. 1400؛1(1):71-87. [Article] [DOI]
10. خوشنویسان مریم، طاهری سیدصدرالدین، عباسی بابک. بررسی تطبیقی– انتقادی آرای ابن‌سینا و فخر رازی و ملاصدرا درباره حدوث و قدم طبیعت. حکمت و فلسفه. 1401؛ 18(70): 27-53. doi: 10.22054/wph.2022.66805.2058 [Article] [DOI]
11. دوست محمدی حامد، مهدوی نژاد محمدجواد ، کامیابی سعید. معاصرسازی ژنوم معماری ایرانی با استفاده از الگوریتم های ترکیبی، مورد مطالعاتی: مسکن معاصر شهر سمنان. معماری و شهرسازی آرمان شهر. 2022؛(14)37: 15-27. [Article] [DOI]
12. دینانی, غلامحسین ابراهیمی. عقل و استدلال در تفکر ابن جوزی. مقالات و بررسی ها (منتشر نمی شود). 1376؛ 61(61)): 57-68. [Article]
13. رحیم پور فروغ السادات، یاوری سوده. موانع شناخت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره). پژوهش های علوم انسانی نقش جهان. 1398. [Article]
14. رضایی راد محمدرضا. معاد جسمانی از نظر علامه طباطبایی. اندیشه علامه طباطبائی. 1400. [Article] [DOI]
15. زیاری کرامت اله، یولیه سن ونسان نوریکا. بازخوانی چالش های ناپایداری در برنامه ریزی شهری کلانشهر تهران از دیدگاه واقعی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۱۰۵-۱۲۴. [Article]
16. ستارزاده فاطمه، اخگر محمدعلی، احمدی سعدی عباس. تعریف ابن‌سینا از مادی و مجرد و پیامدهای آن بر معاد جسمانی او. پژوهش های معرفت شناختی. 1402؛ 12(25): 155-175. [Article]
17. ستاری سجاد. «جامعه پسااوتوریتۀ شرقی» (یک رهیافت تئوریک جدید در جامعه شناسی سیاسی ایران). دولت پژوهی. 1402؛ 9(35): 1-36. [Article]
18. سلیمانی مریم، حجت عیسی، هاشم پور پریسا. کیفیت جمع اضداد در ارتقا بصری معماری خانه‌های سنتی یزد. پژوهش‌های معماری اسلامی. ۱۴۰۰; ۹ (۱) :۴۵-۶۱. [Article]
19. سیفیان محمد کاظم، محمودی محمدرضا. محرمیت در معماری سنتی ایران. هویت شهر. 1386؛ 1(1): 3-14. [Article]
20. سیفیان محمدکاظم. نصوح دینی و نقش انسان در معماری مسجد. هنرهای زیبا. 1379؛ 8(0): 100-108. [Article]
21. شایان فر شهناز، مقدم للکلو زهرا. تبیین وجودی مرگ از دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا. پژوهش های هستی شناختی. 1394؛ 4(8):39-55. [Article]
22. شعیری حمیدرضا. مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه–معناشناختی آن. مجله جامعه شناسی ایران. 1394؛ 16(1): 110-28. [Article]
23. شکری یزدان آباد شادی، رفیعیان مجتبی. کارکرد برنامه ریزی تعاملی در دوره معاصر از دیدگاه حرفه مندان رشته شهرسازی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۸۱-۱۰۴. [Article]
24. شمخی مینا، بستانی قاسم، ناصری کر، امان اله. ارزیابی نقدهای مفسران معاصر شیعی بر روش تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی. مجله مطالعات قرآن و حدیث. 1401؛ 16(1):1-32. [Article]
25. صانعی منوچهر. وجود و ماهیت در فلسفه ارسطو. پژوهشنامه علوم انسانی[Internet]. 1380؛-(32):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/430472/fa [Article]
26. صمیمی نادر، گندمی نصرآبادی رضا. بررسی انتقادات هگل از تجربۀ دینی شلایرماخر. فلسفه دین. 1396؛ 14(2):287-309. doi: 10.22059/jpht.2017.201184.1005338 [Article]
27. صنمی علی اصغر. پراگماتیسم. حوزه. 1381؛19(شماره 110-109):285-351. [Article]
28. طباطبایی سیدسعید شرف الدین، طباطبایی سیدحجت. بازنمایی اهم اصول شناختی در شناخت‌شناسی حکیم سهروردی و علامه طباطبایی. پژوهش های معرفت شناختی. 1401؛ 11(23): 223-243. [Article]
29. عابدینی حامد، آیوازیان سیمون، دیبا داراب. تبیین مدل نظری جایگاه معماری در ارتقاء کیفیت‌های کالبدی فضاهای عمومی به‌مثابه میراث شهری معاصر. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۴۳-۶۲. [Article]
30. عبداللهی موسالو الناز، افشار حمیدرضا. پدیدارشناسی مکان و فضا در صحنه تئاتر با توجه به نظریات نوربرگ شولتز (مطالعه موردی کارگردانی نمایش اینشتین در ساحل رابرت ویلسون). کیمیای هنر. ۱۳۹۹؛۹(۳۷):۵۳-۶۹. [Article]
31. عسگری بابادی مرجان، براتی فرج اله، شاطری گودرز، خوشخو صادق. بررسی تطبیقی معنای زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی و فردریش نیچه. فلسفه تحلیلی. 1401؛ 19(41): 159-184.Available at: https://pi.srbiau.ac.ir/article_20606.html?lang=fa [Article] [DOI]
32. علی پور رضا، حاتم غلامعلی، بنی اردلان اسماعیل، داداشی ایرج. افتراق معنای هنر در نگرش سنّتی و مدرن از دیدگاه کوماراسوامی. مطالعات هنر اسلامی, 1397؛ 14(30): 63-75. doi: 10.22034/ias.2018.91751 [Article]
33. غفاری میترا، مازیار امیر، طهوری نیر. بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 1402. doi: 10.30480/vaa.2023.4565.1797 [Article]
34. کاکایی قاسم، جباره ناصرو محبوبه. بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه آگوستین قدیس و ملاصدرا. تأملات فلسفی. 1398; 9(22): 11-41. [Article] [DOI]
35. کرد فیروزجائی یارعلی، حسن زاده محمدجواد. نظریه معنا از دیدگاه علامه طباطبایی. فصلنامه علمی پژوهشی قبسات. 1402؛ 28(109): 27-48. [Article]
36. کمالی زاده طاهره، سالاری طرزقی زهرا، شهیدی فاطمه. مقایسه و بررسی تمایز وجود از ماهیت در فلسفه فارابی و ملاصدرا. دوفصلنامه معارف حکمی جامعه. 1398؛1(1): 37-58. [Article]
37. کوچنانی قاسمعلی. آراء فلسفی علامه طباطبایی. مقالات و بررسی ها. 1376؛ 62(0) [در دست انتشار]. [Article]
38. کوششگران سیدعلی اکبر، گلوردی مجتبی. مرتبه‌شناسی معماری دوره سنت؛ در آمدی بر مرتبه‌شناسی معماری روستایی ( بر مبنای تبیین و نقد آراء کریستین نوربرگ شولتز ). مسکن و محیط روستا. ۱۳۹۲؛۳۲(۱۴۳):۱۰۱-۱۲۰. [Article]
39. گرجی مصطفی. بررسی و تحلیل رمان «رهش» با توجه به دیدگاه آلن دوباتن (اضطراب موقعیت). ادبیات پارسی معاصر. 1399؛10(2):329-353. [Article] [DOI]
40. گندمی رضا. بررسی رویکرد کاپلستون به فلسفه تطبیقی. مجله علمی فلسفه دین. 1402؛20(1):67-78. doi: 10.22059/jpht.2021.333590.1005863 [Article]
41. لطیفی محمد، مهدوی نژاد محمدجواد، دیبا داراب. منطق اجتماعی فضا در مسکن بومی قاجار اصفهان. مطالعات جامعه شناختی شهری. 10(37): 161-186. [Article]
42. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. چارچوب عملیاتی برای رایانش یکپارچه در طراحی معماری انرژی- فرم کارا؛ نمونه مطالعاتی: مسکن اصفهان. گفتمان طراحی شهری - مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. ۱۴۰۲؛ ۴ (۲) :۱۲۰-۱۳۵. [Article]
43. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. رهیافتی بر روزآمدی کهن الگوهای باارزش معماری ایرانی- اسلامی (نمونه موردی: خانه همت‌یار). بنیان های حکمی-فلسفی هنر ایرانی. 1401؛ 1(1):59-45. [Article] [DOI]
44. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. ریاضیات فضا و تجلی وحدت در مسکن بومی اصفهان (دورۀ قاجار). مطالعات میان‌رشته‌ای معماری ایران. 1401؛1(1): 1-16. [Article] [DOI]
45. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. معاصرسازی الگوی مسکن بومی اصفهان بر پایۀ تحلیل روابط غیرشکلی پلان، نمونۀ موردی: خانۀ جنگجویان. مطالعات معماری ایران. 1401؛ 11(21): 185-203. [Article] [DOI]
46. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد، یاناکونه جولیانا، پیمنتا دو واله کلارا. الگوی معماری اسلامی آینده با خوانش مبانی طراحی در مسکن بومی قاجار. مطالعات هنر اسلامی. 1400؛ 18(42): صفحه 327-42. [Article]
47. محبی فاطمه معصومه، انصاری حمیدرضا، پورعزت علی اصغر. آینده‌های بدیل هویت نزد معماران و شهرسازان ایران مبتنی بر روش تحلیل لایه ای علّی(CLA). نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۶۳-۸۰. [Article]
48. معتمدمنش مهدی، روکرت کلاوس. ایدئولوژی، فناوری، و معماری؛ از شکلِ سازه تا فرمِ معماری در گذر از روم باستان به ایتالیای عصر رنسانس و باروک. صفه. 1395؛26(2):61-84. [Article]
49. میرزایی علیرضا، جلالوند مهدی. خاستگاه اجتماع انسانی از منظر علامه طباطبایی. فصلنامه علمی نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان. 1402؛13(1):23-36. https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.358956.1609 [Article] [DOI]
50. نصیری محلاتی احمد، حسینی شاهرودی سیدمرتضی. نگرشی تطبیقی بر مفاهیم انسان کامل و کیمیا در حوزۀ عرفان با تکیه بر دیدگاه‌های عرفانی حکمت متعالیه و جابر بن‌ حیان. دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی, 1395؛4(2): 155-168. [Article]
51. نیک روش ریحانه، قاسمی سیچانی مریم. بازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتز. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. 1393؛7(1): 145-172. doi: 10.7508/isih.2015.25.006 [Article]
52. هزارخوانی مریم، هزارخوانی سمانه. برهان محبت از منظر علامه طباطبایی. اندیشه علامه طباطبائی؛ 1399. 10.22054/TAT.2020.50561.99 [Article] [DOI]
53. همتائی حسن، احمدی افرمجانی علی اکبر. ملاصدرا و معناشناسی. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا. 1393؛ 6(2): 119-142. [Article]
54. یادگاری سرور وحید، خدابنده لو شیما. بررسی ارزش زیباشناختی علامه طباطبایی(ره). کیمیای هنر. ۱۳۹۸؛۸(۳۰):۸۷-۹۶. [Article]
55. یحیی‌پور زهرا، پورمحمدی نعیمه، حسینی مالک. نقد گفتمانی پاسخ‌های فلسفه‌ی اسلامی معاصر (علامه طباطبایی و شهید مطهری) به مسئله‌ی شر. حکمت معاصر. 1401؛13(2):303-340. doi: 10.30465/cw.2023.42436.1928 [Article] [DOI]
56. یزدانی مقدم احمدرضا. علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون. اسلام و مطالعات اجتماعی. 1395؛4(3): 113-136. 10.22081/jiss.2016.63944 [Article] [DOI]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.