شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر محیط پاسخ‌ده در محلات از منظر جهان‌بینی اسلامی

نویسندگان
دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده معماری و شهرسازی
چکیده
افزایش جمعیت شهرها و تغییر زندگی به زندگی ماشینی افراد، کمرنگ شدن توجه به زندگی جمعی و در نهایت تنزل کیفیت زندگی بشر را به همراه داشته‌است، بنابراین پاسخ‌گویی به نیازهای مادی و مهم‌تر از آن معنوی افراد در محیط شهری از موضوعات مهم در دنیای معاصر است. در این میان با توجه به ساختار سنتی شهرهای اسلامی که از تعدادی محلات تشکیل می‌شد، وظیفه این محله‌ها برقراری پیوند، ایجاد همبستگی، پاسخ‌گویی به نیازهای ساکنین و غیره بود. در این راستا این پژوهش با هدف استخراج مؤلفه‌هایی برای پاسخ‌دهی محیطی محلات از منظر اندیشه اسلامی با استناد به منابع معتبر اسلامی تدوین گردیده‌است. این مقاله در‌صدد پاسخ‌گویی به این سؤال اساسی است: از منظر جهان‌بینی اسلامی محیط پاسخ‌ده از جنبه حضور انسان‌ها شامل چه اصول و معیارهایی است؟ و این اصول و معیارها در محلات چگونه معنی می‌شوند؟ با توجه به ماهیت بنیادی- نظری این پژوهش، ابتدا با رویکرد کیفی به مطالعه محتوای ادبیات موضوع پیرامون رویکرد پاسخ‌دهی از منظر مطالعات غربی و اندیشه اسلامی پرداخته شد و مؤلفه‌های این دو رویکرد نیز استخراج گردید، که از این میان می‌توان به مؤلفه‌هایی همچون بستری برای شکل‌گیری امت واحده و برگزاری مراسم‌ها، پیوند با طبیعت و تجلی بهشت در زمین و غیره از منظر اندیشه اسلامی اشاره نمود. سپس این معیارها در چهار طبقه‌بندی کلی با عناوین ویژگی‌های کالبدی، کارکردی ، ادراکی و درنهایت روحانی ارائه شده‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که برخلاف نگاه غرب‌گرایانه که تنها بر وجوه جسمانی و گاه نفسانی انسان در طی حیات وی تمرکز نموده‌است، مؤلفه‌های اسلامی محلات ایرانی-اسلامی بر سه ساحت جسمانی، نفسانی و روحانی حیات انسان و با نگاه ویژه و حائز اهمیت بر وجه روحانی تأثیرگذار بوده و بهتر خواهد توانست مجموعه نیازهای متعالی شهروندان در سطح محلات را پاسخ‌گو باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Gerami G. (2007). Why Islam?. Monthly e-education, Qom, No. 51, Part I, pp. 23-3.
Butterfield C. (2004). Faith in Place. Har-vard University Center for the Environment, pp. 20.
Pourjafar M. (2004). Recognition of cultural identity and social belonging in the neighborhood of cities, case study: Tajrish. Congress district development prospects, the development of sustainable cities, Tehran, pp. 168.
Pourjafar M, Taghvai A. (2002). Optimal criteria for planning and design of urban residential context with social interaction. Quarterly art teacher, first year, No.1 , pp. 21-11.
Pourjafar M, Pourjafar A. (2012). The proposed model neighborhood, with the mosque centrality and public spaces needed in Iranian-Islamic center. Quarterly Studies of Iranian Islamic city, No.10, pp.24-15.
Pourjafar M. (1998). The role of the mosque in planning and designing neighborhoods of Islamic town. Articles of the International Conference on mosque architecture of the past, present, and future, Isfahan, Isfahan Art University, pp. 59-51.
Samimifar F, Hamzenezhad M. (2013). Validation of innovative social sustainability principles based on Islamic ethics in residential neighborhoods. Journal of Rease-arch in Islamic Architecture, No.1, pp 130.
Bentley I, Alcock A, Murrain P, Mcglynn A, Smith G. (2007). Responsive environments. Translation Mostafa Behzadfar, Iran University of Science and Technology, Tehran.
Jalil M, Einifar A, Talischi G. (2013). Outdoor residential complexes and environmental response. Fine Arts, Issue 4, pp. 68-57.
Taghvaee A, Maroofi A, Pahlavan S. (2013). Evaluation of the Effects of Environmental Quality on Residents’ Social Relation. Journal of Naqshejahan, No. 1, pp.44.
Lynch K. (1984). A theory of good city form. Cambridge, Mass: MIT Press.
Barton H, Grant M, Guise R. (2003). Shaping Neighbourhoods: A guide for health, sustainability and vitality. London: Spon Press.
Andrt R. (2008). Charter of the New Urbanism. Translated by Alireza Danesh and Reza Basir Mozhdehi. Processing and town planning company.
Naghizadeh M, (2013). Pattern, principles, elements, attributes and principles of Islamic city. Firoozeh Islam magazine, No. 33, pp 52-1.
Noghrekar A, Alalhesabi M. (2010). Research projects of realization of Islamic-Iranian architecture with an emphasis on creating identity in new cities, Iran University of Science and Technology, Tehran.
Noghrekar A, Hamzenezhad M, Moein-mehr S. (2014). Identification and analysis of environmental architecture and urban design issues from an Islamic perspective. Journal of Architecture and Urban Arman-shahr, No. 13, pp. 135-119.
Behzadfar M, Rezvani N. (2015). A comparative study of morphological norms of Islamic urban development in historical context (Case Study: Neighborhood source of Gorgan). Islamic Architecture Research Quarterly, Issue 6, pp. 22-3.
Khakzand M, Aghabozorgi K. (2014). Measuring components of quality of urban space by the Iranian-Islamic and Western comparative approach. Islamic Architecture Research Quarterly, Issue 2, pp. -133 148.
Tabatabai M, (1995). Al-Mizan fi Tafsir Alquran. Translate Mohammad Bagher Mousavi, Islamic Publications of Qom Seminary Teachers Society, Volume 12.
Naghizadeh M. (2006). Islamic Architecture and Urbanism, Rahian Publications, Tehran.
Unesco. (1997). Culture and Development, translator: Fazeli, Nematollah and Mohammed Fazeli, Ministry of Culture and Islamic Guidance, Tehran.
Vasigh B, Pashootanizadeh A. (2009). The concepts of residence in the verses and Islamic narrations. Journal of Housing and Rural Environment, pp. 65-50.
Pourjafar M, Pourjafar A, Safdrai S. (2015). Various Types of Islamic City and Pointing Out to Defining the Major Aspects of Ideal Islamic City, Journal of Research in Islamic Architecture, No.8, pp. 19-3.
Carmona M. (2003). Public places –Urban spaces, the dimensions of urban design, New York: Architectural Press.
Ralph E. (1976). On the Identity of Places. In Place and Placelessness, Pion, London, pp. 62–44.
Rapoport A. (1999). Spatial Organization and Built Environment, In, Ingold, T. (1999). Companion Encyclopedia of Anthropology. London, New York, Routledge. pp. 502-460.
Majlesi M. (2006). Bihar al-Anwar. Islamia Publications, Tehran, vol. 5, pp. 122.
Mesbah Yazdi M. (2009). Society and history from the perspective of the Quran. Islamic Propagation Organization, Tehran.
Irani Behbahani H. (1997). Green space and landscaping areas with historical val-ue, Abadi, 17.
Motahhari M. (2010). The collection of the martyr Motahhari (23), Publisher: Sa-dra, pp. 335-224.
Motahhari M, (2015). Man and fate. Electronic library system martyr Motahari Foundation, pp. 52.
Tabatabaei M. (1985). Al-Mizan, Translator: Mohammad Bagher Mousavi, Publisher: Society of Seminary Teachers of Qom ,Islamic Publications Office, pp. -101 103.
پ Bolkhari H. (2010). Geometry designs, imagination and beauty, Academy of Arts, pp. 80-79.
پShirazi M. (2003). Nemouneh Commentary, Publisher: Darolkotob al-Islamiyah, Vol. 11, pp. 433-343.
Javadi Amoli A. (2001). Art and beauty from the perspective of religion. Rreli-gious art, No. 21 and 22, pp. 52-43.
Hakimi M, Hakimi M, Hakim A. (1992). Alhyah. Volume 6, translated by Ahmad Aram, Islamic Culture Publications Office,pp. 120,122,138.
Nasr H. (2001 ). Knowledge and the sacred. Tehran: Forouzan mehr Press.
Bahraini H. (2007). Urban Design: Typology of policies and programs.Tehran University Press.
Khomeini R. (1990). Light scripture. Teh-ran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, vol. 21.
Mohammadian M. (2007). Privacy Hierarchy in Iranian mosques, Journal of Fine Arts, Tehran, No. 29, pp. 68-59.
Morteza H. (2003). Traditional construction principles in Islam, translated by A. Meshkini and K. Habibi, Center for the Study and Research Housing and Urban Development, Tehran.
Naghizadeh M. (1999). Resources and method of theoretical foundations of sacred Islamic architecture, Art quarterly, No. 40, pp.99-14.