الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقاء یادگیری افراد

نویسندگان
1 دانشیار گروه معماری و شهرسازی.دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.تهران.ایران-نویسنده مسوول
2 کارشناس ارشد معماری.دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.تهران.ایران
3 دانشجوی دکتری معماری.دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.تهران.ایران
چکیده
بهر هگیری از الگوهای معماری مدارس اسامی در راستای ارائه ی راهکارهایی برای طراحی کالبد محیط مدارس جدید، مبتنی بر ارتقاء یادگیری کاربران، هدف اصلی این پژوهش است. مدارس به عنوان مه مترین فضاهای تربیتک‌ننده ی نیروی انسانی، نقش به سزایی در افزایش یادگیری افراد جامعه ایفا میک‌ند. ازای نرو طراحی محیط هایی مناسب در راستای تکامل هم هجانبه ی دانش آموزان، یک ضرورت است. مطالعه و بررسی معماری مدارس اسامی به شناخت معیارهای کالبدی مؤثر بر طراحی مدارس مطلوب کمک خواهد کرد. تحقیق حاضر به بررسی عوامل تعیینک‌ننده ی چیدمان فضایی در مدارس دوران اسامی و نمود و مصدا قهای آن در مدارس جدید، با رویکرد بهبود یادگیری م یپردازد. روش تحقیق صورت تحلیلی و پیمایشی انجام شده است. جامعه ی آماری موردبررسی شامل تمامی هنرآموزان ‌ کمی - کیفی بوده و به در شهرستان زاهدان مشغول به فعالیت بود هاند. در این تحقیق از روش - و دبیرانی است که در سال تحصیلی 1394 نمون هگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شده ؛ و حجم نمونه 310 نفر بوده است. پژوهشگران با مطالعات کتابخانه ای و بررسی نمونه های مدارس دوره ی اسامی در ایران متغیرهای تأثیرگذار را استخراج نموده اند. در گام بعدی متغیرهای ب هدست آمده در پرسشنام ههای ساخت هشده، موردسنجش قرارگرفت هاند و پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه از آن تحلی لشد هاند. نتایج حاصل SPSS برای سنجش دیدگاه حجم نمونه استفاد هشده است. داده های حاصل در نر مافزار بیانگر بیانگر تاثیر مثبت معیارهای چیدمان فضایی محیط مدرسه بر یادگیری کاربران است. این معیارها شامل نحوه ی گردش در فضا، انعطاف پذیری، سرانه ی فضای باز و مسقف، ارتباط فضای درون با بیرون، مبلمان و عرصه بندی است. درنهایت ؛ یافته های تحقیق ب ه صورت اصول طراحی محیط مدارس جدید در جهت افزایش یادگیری کاربران تدوین و تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها


1-Sami Azar, A. (2008). Dynamism and creativity in organizing educational facilities. New school magazine, renovation and equipping of schools of education, Tehran, No. 14-11 ,8.
2-McGregor, J (2004), ‘Spatiality and the Place of the Material in Schools’, Pedagogy, Culture and Society, vol. 12, no. 3 pp.372–347.
3-Tabayian, Marzieh. Farah Habib, Ahmad Abedi (2011). Favorable and unfavorable attitudes toward school learning environment and ways to improve the color quality of the school environment. Journal of Educational Innovations, No. 38. Title 106-93.
4-Haji Babaei, H.R (2012). According to the document properties like the school that a fundamental change in education. Journal of Educational Innovations. 42. Number eleventh year. Summer 74-51 .91.
5-Nancy J. Stone.(2001). Designing effective study environments. Journal of Environmental Psychology (190-179 ,21 )2001
6-Moinpoor, Hamida, A. R Nasr Esfahani, A. Saedi (2005). Class physical factors effect on student achievement, Journal of modern educational approaches, the first year, (4).
7-Zeinali Dehshir, A. (2010). Beautiful school. Master’s degree in elementary education. Allameh Tabatabai University. Tehran, 43-41.
8-Daneshmehr, Z. (2007). School yard fun, the new School Journal, 57-54 ,41
9-Gheshlaghi, Muhammad(2000).The psychology of learning, Isfahan, Mani, Third Edition.B.R.Hergenhahn and Matthew Olson; An Introduction to Theories of Learning, Saif, Ali Akbar, Tehran, ravan, 1386, the eleventh
10-Seif,A (2007),Modern educational psychology, 9 Edition, Tehran, Publication Doran
11- Hillenbrand,Robert.(1999).Islamic Architecture:form, function and meaning.translated by Iraj Etesam. Tehran:pardazesh
12- Kamelniya, Hamed. (2008) designed grammar learning environments, Tehran, publishing Sobhan Noor.
13- Aminifar, Zinat, (2015). Design of educational facilities with improved space efficiency, a thesis for a master’s degree, Rajai University.
14-Khani,Somayeh.Ahmad Zamani and Bahareh Taghavinejad (2013). A comparaitive study of architecture and decoration of chahar bagh school and ghiyasieh Khargerd. Journal of comparative Studies of Art.37-51
15-Mehri,Mona and Faranak Zandi(2013). Sustainable Pattern in Kashan Aghabozorg school. Symposium on Advances in Technology.Iran.Mashhad
16- Pirnia,M.K.( 2013).The Style of Iranian Architecture.Edited by G.H. Memariyan, Tehran:G.H.Memariyan
17-Arefimajd, Maryam (2013). Design neighborhood school activity with the approach of the promote physical. Thesis to get a master’s degree. Rajai University.