خوانش قرآنی زمینه‌های معنوی معاد در منظر یادمانی و روایتگر گورستان‌های متروک درون شهری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
اهداف: هدف کلی پژوهش حاضر، خوانش زمینه‌های معنوی معاد در احیای منظر یادمانی و روایتگر گورستان‌های متروک درون شهری براساس آموزه‌های قرآنی و روایات ائمه معصومین است.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و از شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی به وسیله مشاهده و پرسش از جامعه آماری متخصصان دینی و حرفه‌ای رشته معماری منظر با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته، به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده است.

یافته‌ها: رابطه مکان، منظر و جایگاه مولفه‌های معنایی در خوانش و ادراک منظر با محوریت گورستان و به‌صورت خاص مساله معاد به‌عنوان اصلی‌ترین مولفه معنایی در منظر گورستان شناسایی شده است. مساله معاد مطابق با تفاسیر قرآن کریم و احادیث و نظر فلاسفه، عارفان تشریح شده و چگونگی استفاده از رمزگان‌های عینی و ذهنی معاد مطابق آیات قرآنی در منظر گورستان‌های متروک درون شهری بررسی شده است.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که منظرسازی عینی و ذهنی از معاد در آیات قرآن کریم هر کدام به نحوی حاوی مفاهیم و رمزگان‌های مختلفی هستند که تاثیرات گوناگونی بر مخاطبان می‌گذارند و بنابراین استفاده صحیح از آنها در احیای مناظر گورستان‌های متروک درون شهری می‌تواند سبب ادراک هر چه بهتر و بیشتر روایتگری و یادآوری این مناظر از معاد در ذهن مخاطبین باشد و در پی آن، سبب ارتباط بیشتر مخاطبان با منظر این مکان‌ها شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Raeisi MM, Noghrekar A. Semantics in architectural works based on Islamic view. NAQSHEJAHAN. 2019;8(4):259-66. [Persian] [Link]
Ashrafi N, Naghizadeh M. Clarifying interaction of ideas and effect in the Sasanid era architecture. HOVIATESHAHR. 2017;30(11):83-94. [Persian] [Link]
Charkhchian M. Mental associations in understanding the characteristics of Islamic architecture. Islam Art. 2019;15(35):70-98. [Persian] [Link]
Pourjafar MR, Yeganeh M, Farahani M. An analytical approach to the influence of thoughts on architecture and urban development (comparative analysis of philosophical and judicial thoughts). ARMANSHAHR. 2016;9(17):173-83. [Persian] [Link]
Bemanian MR. Literary and artistic manifestation in a number of (Prophet's words). Res Persian Lit. 2008;(11):205-21. [Persian] [Link]
Mahdavinejad M. Wisdom of Islamic architecture: Recognition of Iranian Islamic architecture principles. HONAR‐HA‐YE‐ZIBA. 2004;19(19):66‐57. [Persian] [Link]
Mahdavinejad M. Islamic art, challenges with new horizons and contemporary beliefs. HONAR-HA-YE-ZIBA. 2003;12(12):23-32. [Persian] [Link]
Mansoori K, Masoud M, Izadi M. Recognition of effective factors of the formation of historical cemeteries by focusing on historical cemeteries of Tehran. BAGH-E-NAZAR. 2019;16(75):17-34. [Persian] [Link]
Vahidzadegan F, Irani Behbahani H, Talebian M. Evaluation the affecting variables on beauty of historical-cultural landscape of Iranian Islamic cemeteries. Stud Iran Islam City. 2013;(11):73-78. [Persian] [Link]
Haghir S, Shohanizad Y. Promoting role of cemeteries in social and cultural aspects of sustainable urban development in Iran. BAGH-E-NAZAR. 2011;8(17):81-94. [Persian] [Link]
Ghasemi HM. The training effects of tamsils (analogies) in Quran. ANDISHE-DINI. 2007;8(21):117-38. [Persian] [Link]
Shayan HR, Kamelnia H. Regionalism and the challenges of contemporary architecture at the beginning of the third millennium. Archit Urban. 2008;(90, 91):10-5. [Persian] [Link]
Haghighatbin M, Ansari M, Zabihian Sh. Howard's and Safavid's Garden Cities' principles (A comparative study). NAQSHEJAHAN. 2012;2(1):67-78. [Persian] [Link]
Griffin JN, De La Haye KL, Hawkins SJ, Thompson RC, Jenkins SR. Predator diversity and ecosystem functioning: Density modifies the effect of resource partitioning. Ecology. 2008;89(2):298-305. [Link] [DOI:10.1890/07-1220.1]
Kalantari Khalil Abad H, Donboli S, Agha Safari A. Recognition of urban landscape identity components in Iranian-Islamic cities, a case study of Tehran City. NAQSHEJAHAN. 2019;8(4):223-30. [Persian] [Link]
Pourjafar MR, Pourmand H, Zabihi H, Hashemi Demneh L, Taban M. Phenomenology of identity and place in historical context. Stud Iran Islam City. 2011;(3):11-20. [Persian] [Link]
Yadollahpour MH, Khorrami M, Hosseini SF. Messianism in the Quran and the Bible. SERAJ-E-MONIR. 2014;5(14):35-66. [Persian] [Link]
Seyyed Qotb. Artistic photography in the Qur'an. Beirut: Shorouk House; 1415. [Link]
Farrahi M, Haghighatbin M. Analysis of Iranians' perception of nature (case study scientific products in landscape architecture, art and architecture). Stud Iran Islam City. 2016;7(24):33-42. [Persian] [Link]
Anvari J. Bodily resurrection according to theist philosophers. MAREFAT-E-FALSAFI. 2008;6(1):49-72. [Persian] [Link]
Sadr al-Mutallehin MS (Mulla Sadra). Origin and resurrection. Tehran: Iranian Philosophy and Philosophy Society; 1935. [Persian] [Link]
Kermani A. A comparative study of resurrection in mysticism, philosophy and theology. MAREFAT-E-KALAMI. 2015;6(2):7-26. [Persian] [Link]
Sadr al-Mutallahin, MI (Mulla Sadra). Transcendental wisdom in the mental books. Qom: Mostafavi Publishing; 1959. [Persian] [Link]
Khomeini R. Discovery of the secrets. Tehran: Imam Khomeini Publishing Institute; 1999. [Persian] [Link]
Khomeini R. Forty hadith. Tehran: Ascension Publishing (Institute of Arrangement and Publication of Imam Khomeini's Works); 2002. [Persian] [Link]
Tabatabaei MH. Pulp core. Qom: Book Garden; 2010. [Persian] [Link]