دوره 13، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 157-142 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab S. Inlay in contemporary heritage: A historical reading of the inlay work of the entrance door of Zeyd Imamzadeh in Tehran and the protected entrance door in the National Museum of Iran. Naqshejahan 2023; 13 (1) :142-157
URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-68917-fa.html
عرب سمیرا. خاتم در آثار میراث معاصر: خوانش تاریخی در ورودی امامزاده زید تهران و در ورودی محفوظ در موزه ملی ایران. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. 1402; 13 (1) :142-157

URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-68917-fa.html


کارشناس پژوهشی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران ، shamira_arab@yahoo.com
چکیده:   (1008 مشاهده)
اهداف: در این پژوهش خاتم­کاری به عنوان بخشی از تزیینات معماری مورد نظر بوده که در این راستا به در ورودی امامزاده زید (ع) در شهر تهران و در ورودی محفوظ در موزه ملی ایران پرداخته شده است. هدف از پژوهش، مستندنگاری و تحلیل تخصصی درهای ورودی نامبرده، جهت دستیابی به اطلاعات تخصصی و فنی است.

روش­­ها: خاتم­کاری یکی از روش­های تزیین سطح اشیای چوبی است که از دوره آل مظفر تاکنون آثار قابل توجهی در گنجینه­های هنری از آن بر جای مانده است. از منظر روش‌شناسی، مطالعات صورت گرفته به صورت ترکیبی بوده و در آن از رهیافت زمینه­ای استفاده شده است. روش تحقیق مورد استفاده بر حسب هدف کاربردی و شیوه­ی مطالعه بر حسب روش و ماهیت توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت بررسی میدانی و کتابخانه­ای بوده است. همچنین دو در ورودی به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده است.

یافته­­ها: بررسی­های صورت گرفته حاکی از آنست که پژوهش حاضر نقش مؤثری در واکاوی مؤلفه­های نوآوری خاتم­کاری دوره­ی قاجار در دو اثر مورد مطالعه و جایگاه آن در تزیینات معماری داشته و همچنین مستندنگاری و تحلیل اطلاعات تخصصی حاصله کمک به ارتقای دانش حفاظت و نگهداری اثر دارد.

نتیجه­­گیری: دستاوردهای پژوهش حاکی از آنست که درهای ورودی مورد مطالعه از جمله آثار شاخص دوره­ی قاجار بوده که مؤلفه­های نوآوری همچون خاتم معرق و خاتم به شیوه­ی چیدمان گره در آن­ها مشاهده می­گردد. واکاوی و تحلیل این مؤلفه­ها نقش مؤثری در حفظ آثار و همچنین به صورت اطلاعات مفید در راستای حفظ و نگهداری اثر به شمار می­آیند.
متن کامل [PDF 956 kb]   (1393 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: معماری کارا
دریافت: 1401/12/16 | پذیرش: 1402/3/3 | انتشار: 1402/3/7

فهرست منابع
1. آقا داودی محی الدین، دوازده امامی مهدی، تقوی نژاد بهاره. صنایع دستی تجلی در مسجد چهارباغ اصفهان. مجله جلوه هنر. دوره جدید. سال یازدهم. بهار 1398؛ 22: 7-27. [Article]
2. آقایی‌مهر معین، میرهاشمی‌نسب‌آستانه سیدصادق، دانشجو خسرو، خیاط زنجانی محمد. ﺗﻨﺎﻇﺮ ﺟﻠﻮهﻫﺎی ﻧﻮر در اﻧدیشهﻫﺎی ﺳﻬﺮوردی و ﻣﻌﻤﺎری دوره ﺻﻔﻮیه. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۳۹۷؛ ۸(۲):۱۳۱-۱۲۳. [Article]
3. انصاری باقر، شرایط اثر قابل حمایت در نظام اموال ادبی و هنری، فصلنامه تحقیقات حقوقی، شهریور 1386؛ 45: 97-151. [Article]
4. باغبان ماهر سجاد، غلامیان بهاره. اصالت آثار هنری، ماهنامه حکمت و معرفت، سال پنجم. 1389؛ 10: 44-50. [Article]
5. بمانیان محمدرضا، درازگیسو سیدعلی، سالم پایا. بررسی تطبیقی کاربرد نمادها و نشانه ها در آثار معماری دوره صفویه و معاصر ایران. فصلنامه نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. 1392؛ 3: 13-21. [Article]
6. پیتر مارکیز کایل. منشور بورا. منشور ایکوموس استرالیا برای مکان‌های با اهمیت فرهنگی. 1999-2002. [Article]
7. توحیدی فائق. آشنایی با میراث فرهنگی. سازمان میراث فرهنگی کشور. معاونت معرفی و آموزش. تهران. ۱۳۹۷. [Article]
8. حناچی پیروز، فدائی نژاد سمیه. تدوین چارچوب مفهومی حفاظت و بازآفرینی یکپارچه در بافت¬های فرهنگی-تاریخی. نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی. تابستان 1390؛ 46: 15-26. [Article]
9. دستورالعمل تهیه پروپوزال ثبت آثار منقول فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی کمیته منتخب تهیه فرمت پروپوزال ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی، تهران، اداره کل موزه ها، 2016. [Article]
10. ذوالفقاری طهرانی مهدیه، مهدوی نژاد محمدجواد، منصوری بهروز، انصاری مجتبی. (1401). توسعة زیست‏ سازگار در جغرافیای دارای میراث طبیعی؛ نمونة مطالعاتی: روستای گردشگری ابیانه. پژوهشهای جغرافیای انسانی. 54(2):479-498. [Article] [DOI]
11. رازانی مهدی، نصیرزاده بهناز. جعل و تقلب در آثار باستانی و هنرهای تجسمی. مجموعه مقالات همایش ملی کاربرد تحلیل علمی در باستان شناسی میراث فرهنگی. ققنوس، تهران، 1391؛ 107-123. [Article]
12. رهبرنیا زهرا، روزبهانی رویا. تجلی نور خُرَّه با ابعادی هنری و عرفانی در معماری ایرانی- اسلامی با تاکید بر آراء شیخ شهاب الدین سهروردی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۳۹۳؛ ۴(۱):۷۴-۶۵. [Article]
13. سوبل میشل، راسی پیتر، آتشین صدف عبدالرضا. از سبک تا سبک زندگی، مقایسه با تاریخ هنر. فصلنامه فرهنگی- اجتماعی طعم زندگی. پاییز 1395؛ 2: 39-52. [Article]
14. سیفیان محمد کاظم. قالب ومحتوا در معماری اسلامی. هنرهای زیبا. 1374؛ 1(0): 58-60. [Article]
15. صالحی سودابه. روش تحقیق تصویری: تصویر خوانی. فصلنامه نقد کتاب هنر. سال دوم. بهار 1393؛ 5: 251-266. [Article]
16. طاهباز منصوره. ردپای قداست در معماری اسلامی ایران. صفه. 1383؛14(4-3):103-124. [Article]
17. عرب صالحی خداخواست. تاریخی نگری و مرزهای دانش. فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی. 1387؛ (4)14: 124-95. [Article]
18. غفاری غلامرضا. منطق تحقیق تطبیقی. مجله مطالعات اجتماعی ایران. دوره 3. زمستان 1397؛ 3: 119-99. [Article]
19. فردپور سارا، مهدوی نژاد دولت آبادی فریبرز، محمدجواد. معاصرسازی مفهوم اصالت معنایی در معماری نمای شهری تهران (مطالعه موردی: نماهای دوره پهلوی اول و دوم). هویت شهر. 1401؛16(2): 5-16. [Article] [DOI]
20. قدمی مجید. آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیت های علمی هنرجویان معماری. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۳۹۲؛۳(۱):۷۸-۶۷. [Article]
21. قدمی مجید. نقش آموزش متوسطه در ارتقاء مهارت های زیبایی شناختی دانشجویان معماری نمونه های مورد بررسی: آموزش های گسسته در شاخه نظری و آموزش های پیوسته در هنرستان ها. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۳۹۰؛۱(۱):۲۰-۵. [Article]
22. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. معاصرسازی الگوی مسکن بومی اصفهان بر پایۀ تحلیل روابط غیرشکلی پلان، نمونۀ موردی: خانۀ جنگجویان. مطالعات معماری ایران. 1401؛ 11(21): 185-203. [Article] [DOI]
23. محسیان سمیه، بحرالعلومی فرانک. ساختار اسنادی آثار کاغذی در موزه ها، آرشیوها و کتابخانه ها، فصلنامه گنجینه اسناد. سال بیست و دوم. کتاب سوم. بهار 1391؛ 87: 108-133. [Article]
24. محمودی فتانه. تصویرگری آثار نقاشی زیرلاکی (پاپیه‌ماشه) در دورۀ قاجار با رویکرد آیکونوگرافی. مطالعات باستان شناسی پارسه. ۱۳۹۸; ۳ (۸) :۱۵۹-۱۷۷ [Article] [DOI]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.